Preţ de câteva ore, la finalul săptămânii care tocmai s-a încheiat, municipiul Baia Mare s-a transformat într-o adevărată Capitală a artelor plastice. După 120 de ani de la înfiinţare, Colonia de Pictură de la Baia Mare a primit o nouă faţă. După munca susţinută depusă de Administraţia Publică Locală şi un efort financiar deloc de neglijat, municipiul de pe Săsar a fost repus pe harta artistică a Europei şi a lumii. Moderator al evenimentului a fost Laura Ghinea, preşedintele Filialei UAP Baia Mare.
„Este o investiţie realizată exclusiv din bugetul Consiliului Local, o investiţie care din punctul meu de vedere îşi va întoarce roadele aducând notorietate şi prestigiu municipiului şi repunând Baia Mare pe harta oraşelor definite prin arte şi cultură şi lucrul acesta consider că este de fapt o definiţie pe care trebuie să o urmeze oraşul pentru că şi alte oraşe s-au reinventat prin artă şi cultură. Cred că şi Baia Mare prin arte, cultură, industrii creative se poate reinventa din perspectivă economică. Iar artistul plastic nu trebuie să fie un asistat social, artistul plastic trebuie să fie o entitate ocrotită de către noi toţi ceilalţi, care conştientizăm aportul pe care-l aduce un artist plastic în societate. Artistul plastic nu trebuie să iasă în Piaţa publică cu lucrările, artistul plastic trebuie promovat, protejat şi adus pe un piedestal unde să aibă confortul pentru creaţie”, a spus Cătălin Cherecheş, primarul Municipiului Baia Mare.
Mecenatul Administraţiei Publice Locale, care a susţinut reabilitarea din temelii a Coloniei de Pictură, a adunat nume emblematice din acest domeniu. Printre invitaţi s-au numărat şi istoricul de artă şi politicianul Răzvan Theodorescu, membru titular al Academiei Române din anul 2000, dar şi Adrian Năstase, profesor de drept public internaţional, fost premier al României şi un fin cunoscător al artelor plastice. Acesta a vorbit în termeni elogioşi despre Şcoala de la Baia Mare, curentul artistic binecunoscut la nivel mondial.
„Multiculturalismul, care multora li se pare o plagă, este de foarte multe ori în domeniul culturii o mană cerească şi ceea ce s-a întâmplat aici, din 1896 începând, a fost un semn de europenitate. Întreb, în cadrul acelei monarhii austro-ungare, care nu era numai păcătoasă, avea şi unele valori din punct de vedere cultural, dacă mă gândesc la cei care au populat-o de la Kafka până la marii noştri români, evrei, cernăuţeni. Era o lume care se regăsea şi aici. Dumneavoastră la Baia Mare aţi avut şansa de a da cetăţenie artistică lui Hollosy Corbul, care nici nu ne mai interesează dacă era armean sau ungur, unor români care nu ne interesează dacă erau sau nu şi evrei, unor nemţi care au călătorit aici. Această lume europeană este refăcută astăzi într-un spaţiu care este european. Mă gândesc cu nostalgie ce ar putea să fie pentru că domnul Cherecheş se gândea la viitor, ce ar putea să fie în câţiva ani. Turismul cultural de la Baia Mare care aduce bani în momentul în care autorităţile locale se vor hotărî să spună că Aeroportul nu este nici la Satu Mare, nici la Cluj, ci la Baia Mare, atunci se vor putea deschide nişte drumuri”, a subliniat acad. dr. Răzvan Theodorescu.
„Aţi creat aici un proiect care este absolut senzaţional. Vă întrebam ce înseamnă Şcoală de pictură. Vorbim despre Şcoala de la Paris? Este vorba despre un stil? Nu, nici vorbă. În ceea ce priveşte Şcoala de la Baia Mare, aşa cum am înţeles eu lucrurile, a fost un loc de întâlnire, un loc în care participanţii erau şi elevi şi profesori în acelaşi timp. Mi-aduc aminte de o expoziţie care cred că a fost la Bucureşti în ultimul an al Secolului trecut, o expoziţie cu lucrări din Şcoala de la Baia Mare, o expoziţie deosebită şi remarcam totuşi o eterogenitate care era absolut normală. Şi de aceea, faptul că este vorba, până la urmă, nu de un gust al unei epoci într-o anumită perioadă, este vorba nici despre rămânerea «en plein air» aşa cum au început pictorii acestei şcoli, nu este vorba nici de «fauvism», nici de impresionism, niciunul dintre aceste curente, din câte am observat eu, nu a fost dominant. Ele într-un fel s-au întâlnit, pentru că s-au întâlnit aici nişte artişti care au discutat despre timpul lor, mai energic sau mai puţin energic şi despre crizele Europei, în secolul trecut mai ales”, a precizat Adrian Năstase.
Reabilitarea Coloniei de Pictură din Baia Mare va genera o emulaţie din punct de vedere cultural, iar artiştii vor fi invitaţi să creeze, să dea tot ce au mai bun.
Laura Ghinea, preşedintele Filialei UAP Baia Mare: “După o luptă susţinută de câţiva ani, care a pornit de la elucidarea titlului de proprietate pentru un obiectiv cultural clasat ca şi monument istoric dar care nu aparţinea nimănui şi care figura în actele oficiale ca şi mlaştină, am aflat cu stupoare că o mică parte dintre colegi, artişti băimăreni care deţineau ateliere în incinta Coloniei, au fost împotriva proiectului de reabilitare, pentru simplul fapt că preferau anumite comodităţi personale, de care trebuiau să se lipsească o vreme, atitudine care părea că le încurajează ego-ul, dar din păcate nu pe cel specific artistului. Orice proiect îşi are începutul într-un gând frumos, nobil, care te însufleţeşte şi te bucură, dându-ţi speranţa că atunci când îl vei împărtăşi vei avea o stare pozitivă. La începutul proiectului, echipa a fost foarte restrânsă dar invers proporţional de motivată, convinsă şi convingătoare. Am avut în permanenţă sprijinul, suportul şi susţinerea din partea autorităţilor locale”.
Proiectele culturale pe termen lung gândite de primarul Cătălin Cherecheş vor îmbina fericit tradiţia Şcolii Băimărene de Pictură cu speranţele unui viitor cel puţin la fel de luminos din punct de vedere artistic.
„Suntem într-un moment în care ne întâlnim cu prezentul şi ne întâlnim cu viitorul şi mă întreb ce facem cu trecutul. Nu ştiu dacă astăzi vom putea să răspundem cel mai atent şi în cel mai complet mod la această întrebare, dar cu siguranţă că de mâine încolo aceasta va fi întrebarea pe care o voi pune în fiecare zi pentru că ne-am asumat această investiţie împreună cu Consiliul Local, tocmai pentru că mi-am dorit foarte mult să onorăm trecutul şi să dăm o şansă celor care creează astăzi în municipiul Baia Mare şi celor care mi-au fost mie colegi la Liceul de Arte, celor care astăzi sunt tineri absolvenţi ai Liceului de Arte şi pleacă la Cluj, Bucureşti, Iaşi sau în străinătate şi poate că, din când în când, o săptămână, o lună, trebuie să aibă spaţiile potrivite pentru a veni să creeze”, a concluzionat Cătălin Cherecheş.