Prezent în Maramureş, E. S. Oleksandr Bankov, ambasadorul Ucrainei la Bucureşti, pe lîngă vizitele făcute în comunităţile ucrainene, în 5 septembrie s-a întîlnit cu Gabriel Zetea, preşedintele CJ MM şi cu prefectul Vasile Moldovan.
Domnia sa O. Bankov a “atacat” probleme spinoase, care privesc, între altele – pe lîngă “dezvoltarea infrastructurii în zonă”, pentru a “asigura contacte permanente” între românii din Transcarpatia şi ucrainenii din Maramureş, proiecte “comune” în afaceri şi cultură – reabilitarea edificiului Liceului “Taras Sevcenko” cu predare în limba ucraineană, asigurarea transportului elevilor ucraineni din Poienile de sub Munte, Ruscova şi Repedea la acest liceu.
A cere este o treabă uşoară. Dar a DA este ceva mai dificil. Oficialităţile judeţului nu au amintit ES Bankov însă că Legea 3419-D, adoptată de Rada de la Kiev, care stipulează că “sistemul de educaţie” din Ucraina se va face doar în limba de stat, lege care a stîrnit o vie şi justificată îngrijorare în rîndul minorităţii române din Transcarpatia! Ca şi din Ucraina (cca 500.000).
De vreo douăzeci şi ceva de ani, foştii parlamentari de Sighet, preşedinţi şi prefecţi ai MM au făcut “intervenţii” la Guvernul României pentru construirea PODULUI DE BETON PE 4 BENZI, peste rîul Tisa, în zona Sighet – Biserica Albă. În 2014, ex-deputata ALDE Cornelia Negruţ l-a adus la Sighet pe ministrul finanţelor Chiţoiu, obţinînd “finanţarea” investiţiei. Dna Negruţ a făcut “intervenţii” şi pentru deschiderea a două puncte de frontieră (vamale) etc. Nu intrăm în alte “detalii”, pentru că “istoria” facerii acestui pod este atît de ridicolă încît şterge orice urmă de “glorie” a celor care au solicitat construirea lui.
La întîlnirea cu ES Bankov, preşedintele CJ MM Gabriel Zetea afirma că “cel mai important proiect rămîne podul peste Tisa”, rugîndu-l pe solul ucrainean ca, la “întîlnirea la nivel înalt între România şi Ucraina”, unul din subiecte să fie şi podul pomenit!
Cum se ştie, la unele astfel de întîlniri, la care a participat şi ministrul ucrainean al finanţelor, s-a spus că guvernul Ucrainei nu are resurse financiare, podul să fie realizat în întregime din banii românilor!
Este de mare mirare că oficialităţi judeţene nu ştiu că Podul de beton peste Tisa “nu a obţinut scorul minim al indicatorilor tehnico-economici”, deci “NU ESTE CUPRINS în Master-Planul General de Transport al României”, podul neaflîndu-se “pe aliniamentul drumurilor EUROTRANS”, ce asigură conectivitatea cu ţările vecine! (“Graiul MM”, 9.01.2016”, “Podul de Beton – UN VIS”).
Nu puţini sigheteni, ca şi românii din dreapta Tisei şi-au pierdut orice speranţă – deocamdată – că podul se va construi într-un viitor apropiat, vorba jurnalistului Florentin Năsui, care, cu ironia şi umorul lui spumos, afirma că “PAŞTELE CAILOR” ar fi un termen “prea apropiat” în care se va bate “primul ţăruş” care să consfinţească începerea investiţiei.
Pe bună dreptate mulţi maramureşeni, din stînga sau dreapta Tisei, rămîn miraţi de uşurinţa cu care se fac promisiuni demagogice şi populiste! Să ne amintim: cu astfel de promisiuni s-a “realizat”, în vorbe, şi drumul rapid dintre Baia Mare şi Vaja (Ungaria).
Mai înţelept, ES O. Bankov – cel puţin aşa rezultă din sinteza discuţiilor purtate la Palatul administrativ al judeţului (“Graiul MM”, 7 septembrie – “a TRECUT peste … podul de vis” cu simţul unei realităţi pe care a intuit-o, fără a cădea în sterilitatea “ofertelor” făcute de parlamentarii şi oficialităţile judeţului pe parcursul a peste două decenii. Demne de a fi consemnate în Cartea recordurilor ca … “vrăji politice”!