Probleme identificate în controalele CAS Maramureș
O problemă extrem de neplăcută pentru pacienții care se adresează medicilor specialiști se referă la goana după o rețetă, pentru a-și putea lua tratamentul.
Din păcate, încă se mai întâlnesc situații în Maramureș, în care medicii specialiști nu eliberează rețete medicale pacienților pe care i-au consultat. Astfel, bolnavii trebuie să meargă la medicul de familie, cu scrisoarea medicală, pentru a-și lua tratamentul. Asta înseamnă un nou drum, o nouă programare. În controalele efectuate de Casa de Asigurări de Sănătate Maramureș s-au identificat mai multe situații în care actul medical nu a fost finalizat, iar sancțiunile nu au încetat să apară.
”La medicii specialiști, pe lângă concedii medicale date nejustificat și nerespectarea programului de activitate, mai avem o problemă care impactează asiguratul. Este vorba de nefinalizarea actului medical, prin eliberarea unei prescripții medicale sau a unei trimiteri. În momentul controlului efectuat de către un specialist, se emite o scrisoare medicală, care conține date despre diagnostic, tratament etc, însă actul medical trebuie să se finalizeze. Dacă ai un diagnostic, trebuie să ai și un tratament cu o rețetă. Sau poate medicul specialist are nevoie de o confirmare de la o altă specialitate medicală și atunci eliberează o trimitere. Dacă medicul specialist nu finalizează actul medical, atunci asiguratul este obligat să se adreseze unui nou furnizor de servicii medicale, în special medicului de familie. Pe baza scrisorii medicale, el solicită o prescripție pe care de fapt, trebuia să i-o dea specialistul. Niciun medic nu poate elibera o prescripție fără un consult. Cu alte cuvinte, CAS Maramureș plătește două consulturi medicale: unul la specialist, unul la medicul de familie” – a declarat Adrian Mădăras, director relații contractuale.
Amenzile primite de furnizorii de servicii medicale pentru astfel de nereguli nu sunt deloc de neglijat. Pentru fiecare caz în parte, sancțiunea se ridică la 200 lei.
”Pentru a încuraja medicii specialiști să facă prescripțiile respective, îi sancționăm. Dacă este vorba de spital, pentru fiecare situație întâlnită, aplicăm o sancțiune de 200 lei. Este și pentru asigurat foarte neplăcut, pentru că trebuie să facă mai multe drumuri. Uneori, accesul la medici este mai limitat, trebuie să faci o programare și poate că pacientul trebuie să înceapă imediat tratamentul, nu mai poate sta 3-4 zile să aștepte după rețetă. Astfel de situații neplăcute vrem să le rezolvăm. Poate este o situație moștenită, medicii s-au obișnuit așa. Noi trebuie să-i dezobișnuim de acest obicei nesănătos și noi trebuie să aplicăm sancțiuni. Din păcate, așa îmbunătățim lucrurile repede” – a mai explicat Adrian Mădăras.