Viitoarele planuri-cadru pentru învățământul liceal, puse în dezbatere la sfârșitul săptămânii trecute, au stârnit un val de critici din partea specialiștilor și profesorilor. Una dintre cele mai controversate modificări este eliminarea disciplinei Istorie din curriculumul comun pentru clasele XI și XII.
Profesorii din cadrul mai multor Facultăți de Istorie din țară au avertizat că această schimbare ar putea duce la o formare insuficientă a tinerilor în domeniul istoric, riscând să devină „analfabeți funcțional” în ceea ce privește gândirea critică și cunoștințele istorice. Nemulțumiri sunt însă și în privința orelor de geografie sau eliminarea studiului limbii latine.
Se va pune accent pe Educație pentru sănătate, Autocunoaștere și Elemente de antreprenoriat
Planurile-cadru vor intra în vigoare pentru elevii care încep clasa a IX-a în 2026 și ar trebui să răspundă nevoilor actuale de educație și integrare profesională, potrivit ministrului Educației, Daniel David. Clasele IX-XI vor avea 36 de săptămâni de școală, iar clasa a XII-a va avea 34 de săptămâni, indiferent de profil. În clasele a IX-a și a X-a, trunchiul comun va reprezenta 65% din curriculum, iar materiile de specialitate doar 25%, pentru că în primii 2 ani de liceu se pune accent pe cultura generală a elevilor.
Potrivit aceluiași document, în clasele a XI-a și a XII-a, elevii vor avea o libertate mare de alegere a disciplinelor pe care își doresc să le studieze, astfel încât ponderea trunchiului comun scade la 35%, în timp ce materiile de specialitate cresc la 45%. Vor fi 3 arii majore: Educație pentru sănătate, Autocunoaștere și dezvoltare personală, Elemente de antreprenoriat.
Istoria românilor și geografia „dispar”. Se va învăța despre Holocaust și Istoria comunismului
Noile planuri-cadru prevăd că „limba latină nu va mai fi predată obligatoriu, iar gramatica va fi integrată în orele de Limba română”. De asemenea, în loc de istoria românilor, se va pune accent pe „Istoria Evreilor. Holocaustul” și „Istoria Comunismului din România”.
“O singură oră de istorie pe săptămână, în clasele a IX-a și a X-a, așa cum prevede propunerea prezentată, este deja insuficientă pentru a asigura o pregătire adecvată în acest domeniu complex. Întreaga experiență și expertiză pe care o avem în domeniu ne arată că tinerii vor fi, în fapt, supuși riscului de a deveni analfabeți funcțional din perspectiva gândirii istorice, rămânând cu o perspectivă superficială și disfuncțională asupra trecutului. Orele de istorie din învățământul liceal au rolul de a consolida informațiile și competențele dobândite anterior, de a corela trecutul cu prezentul și viitorul, de a oferi fiecărei persoane instrumente de gândire care să-i permită să interpreteze rațional realitatea socială înconjurătoare. Este imposibil ca parcurgerea istoriei românilor și a istoriei universale să fie eficientă în numai doi ani de învățământ liceal, cu o singură oră de istorie pe săptămână, așa cum se prefigurează în proiectul planului-cadru prezentat de Ministerul Educației și Cercetării” – susțin profesorii Facultăților de Istorie.
Și disciplina Geografie “a dispărut” dintre materiile studiate la clasele a XI-a și a XII-a, conform proiectelor de plan-cadru pentru liceu lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării, a atenționat Societatea de Geografie din România.
“Geografia este mai mult decât o știință despre Pământ și despre om. Geografia este o știință fundamentală între științele naturii, cu rol esențial în formarea deopotrivă a unei culturi generale, dar și a unor deprinderi practice utilizabile în viața de zi cu zi. Geografia este o știință aplicată care formează și dezvoltă respectul față de valorile democratice. (…) Un popor care nu își cunoaște Istoria e condamnat să o repete, un popor care nu își cunoaște Geografia este condamnat la dezrădăcinare și la pierderea identității” – a transmis Societatea de Geografie din România.
Noile planuri-cadru pot fi analizate până în 6 martie, dată până la care sunt așteptate și sugestiile și părerile despre prevederile din aceste documente.