Un raport al Ministerului Educației scoate la suprafață o realitate îngrijorătoare în sistemul de învățământ românesc.
Aproape 80% dintre cei peste 62.000 de elevi de clasa a IX-a din licee participante la proiectul Romanian Secondary Education (ROSE), testați la limba română, sunt cu materia de clasa a VIII-a în categoria de „funcționalitate limitată și risc”. Autorii raportului susțin că asta înseamnă că stăpânesc minimal sau deloc noțiuni de bază la limba română și au dificultăți mari în a înțelege componente ale materiei de clasa a IX-a.
De menționat că, în construirea testelor, itemii s-au bazat pe conținuturile din programă, nu pe competențe. Testarea ROSE are drept scop focalizarea pe elevii „cu probleme” la materiile testate” și arată și care este întârzierea medie pe care o are un elev testat. Adică la ce nivel sunt cunoștințele lui reale.
Pe de altă parte, raportul vine și cu câteva concluzii concrete.
Cu cât problemele sunt detectate mai rapid cu atât impactul măsurilor de remediere este mai eficient. Redresarea pe cunoștințele de clasa a V-a este mai rapidă dacă se face la clasa a V-a și nu retroactiv, la clasa a VIII-a sau a IX-a.
Alternativa în cazul în care elevii arată în mod consistent dificultăți și se situează cu regularitate în categoriile de risc este încercarea de a-i reorienta spre aceștia spre forme/domenii de învățământ care sunt mai potrivite cu interesele vocaționale ale acestora, capacitățile cognitive sau pur și simplu situația lor familială.