Într-o lume aflată în continuă dinamică, în contextul celor mai recente evenimente desfășurate pe scena socio-politică, a devenit tot mai evidentă necesitatea ca una dintre prioritățile sistemului de învățământ să fie dezvoltarea gândirii critice și a abilităților de informare, de documentare și de cercetare.
Se constată că delimitarea dintre online și offline, dintre informare și dezinformare, dintre fapte și opinii este tot mai dificilă. În acest context, două profesoare de la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Baia Sprie au participat în Barcelona, la un curs Erasmus +, pe tema „Cetățenia digitală și alfabetizarea media: împărțirea responsabilității”.
În perioada 2-7 decembrie a avut loc cea de-a doua mobilitate din cadrul proiectului UP-Grade with Erasmus+, implementat de Liceul Tehnologic de Transporturi Auto din Baia Sprie. Profesoarele Gabriela Anamaria Pop și Mihaela Elena Smiedt au participat la cursul de formare „Cetățenia digitală și alfabetizarea media: împărțirea responsabilității”, desfășurat în Barcelona, la Europass Teacher Academy.
Au fost șase zile de pregătire intensă, pe parcursul cărora au fost abordate teme precum: identitatea digitală a cetățeanului, managementul confidențialității, gândirea critică, amprente digitale, empatia digitală, managementul securității cibernetice, managementul hărțuirii cibernetice, managementul timpului petrecut în fața ecranului.
„Faptul că la curs au participat profesori din Germania, Polonia, Letonia, Croația și România a reprezentat o reală oportunitate de a împărtăși experiențe, metode, strategii și resurse absolut necesare în implementarea educației media. Concluzia a fost că indiferent de țara despre care vorbim, atât în rândul tinerilor digital-natives, cât și al adulților, se remarcă aceeași tendință de a prelua informațiile din online fără a verifica sursa, de a le accepta ca atare, de a-și expune identitatea digitală fără a se gândi la consecințe, de a-și împărtăși datele personale, de a se expune cyberbullyingului etc”, ne-a informat prof. Iolanda Sztrelenczuk.
Activitățile și atelierele au fost diverse, iar partea practică a vizat nu doar realizarea unei scheme de curriculum, a unui plan de acțiune pentru școală, ci și o vizită la expoziția World Press Photo 2024, găzduită de Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, ca metodă modernă de dezvoltare a gândirii critice. De altfel, ultima zi a fost destinată explorării diversității culturale a orașului Barcelona, a arhitecturii sale uimitoare, un adevărat centru de inovare și creativitate.
„Depășind barierele culturale și lingvistice, ne-am conectat cu adevărat la problemele cu care omul se confruntă în era digitală, am legat prietenii cu colegi din alte țări, am împărtășit și ne-am lăsat inspirați și am realizat importanța proiectelor Erasmus+ pentru dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și, mai ales, pentru elevi”, au punctat profesoarele participante.