Investiţiile în infrastructura şcolară, necesare pentru rezultate mai bune în educaţie

0
97

În ultimii ani, sistemul de învăţământ din România s-a confruntat cu scăderea numărului de elevi şi studenţi, diminuarea accesului la educaţie de calitate, rezultate slabe la testări şi un nivel ridicat de abandon şcolar.
„În România anului 2022, doar 17% dintre adulţii între 25 şi 74 de ani aveau studii superioare, 61% aveau studii medii, iar 22% nu aveau nici măcar studii liceale. Iar rata de părăsire timpurie a şcolii în România (16%) este dublă faţă de media Europei (8%)”, o spune un studiu realizat de Bookland. Aceeaşi analiză indică însă o realitate îmbucurătoare: „îmbunătăţirea infrastructurii şcolare are un impact pozitiv”. În ultimii ani, asociaţia Bookland a investit în renovarea mai multor şcoli, inclusiv în Maramureş.
Studiul realizat de Bookland indică faptul că „sute de milioane de euro au fost alocate prin PNRR în domeniul educaţiei, cu accent pus pe învăţământ digital, inovaţie tehnologică şi reducerea abandonului şcolar, dar deocamdată nu există o analiză de impact a investiţiilor. În continuare, 60% dintre şcolile în care elevii români învaţă sunt neconforme, fără autorizaţie ISU şi fără autorizaţie sanitară de funcţionare. În prezent, nici măcar jumătate dintre cei care încep şcoala nu promovează examenul de Bacalaureat”.
Situaţia este şi mai îngrijorătoare în mediul rural, acolo unde 1 din 10 copii nu urmează nicio formă de învăţământ, iar 1 din 4 elevi abandonează şcoala. Totuşi, atunci când apar îmbunătăţiri în infrastructura şcolară, situaţia se îmbunătăţeşte, mai arată acelaşi studiu.
Asociaţia BookLand a reuşit în timp record (puţin peste 4 ani) să renoveze 80 de şcoli şi grădiniţe rurale în toate judeţele. În Maramureş a fost renovată Şcoala din Băseşti. Datele colectate în 50 din cele 80 de unităţi de învăţământ renovate au evidenţiat că „investiţiile în infra­structură au impact asupra actului educaţional”.
„Printre indicatorii monitorizaţi s-au numărat absenteismul, abandonul şcolar, promovabilitatea (inclusiv la evaluări naţionale), media anuală/ media la evaluările naţionale. Analizând datele, vedem că rezultatele postrenovare s-au îmbunătăţit considerabil la nivelul ratei de absenteism şi abandon şcolar. Astfel, dacă în perioada anterenovare absenteismul înregistrat în şcolile şi grădiniţele renovate era de 10,10%, după renovare a scăzut la 7,45%. Similar, rata de abandon şcolar a scăzut de la 2,81% la 1,08% postrenovare, practic înjumătăţindu-se. Totodată, frecventarea orelor de curs are impact asupra rezultatelor obţinute de elevi. Media la evaluările naţionale a crescut cu 1,45 puncte (de la o medie de 4,63 anterenovare la 6,08 postrenovare) în şcolile gimnaziale modernizate şi dotate de BookLand, în timp ce rata de promovabilitate a crescut de la 57,15% la 64,51%. Îmbunătăţirile aduse în infrastructura şcolară au, aşadar, un impact direct şi măsurabil. Prin renovarea clădirilor insalubre şi transformarea acestora în spaţii sigure şi adecvate studiului, putem contribui la reducerea absenteismului şi abandonului şcolar, îmbunătăţirea rezultatelor la clasă şi, chiar mai important, la schimbarea mentalităţii elevilor/părinţilor din mediul rural. Cifrele nu sunt bombastice, însă sunt conforme cu realitatea şi arată o schimbare clară în bine în numai 2 ani”, este concluzia studiului.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.