Duminică, 4 februarie 2024, a XV-a după Sfintele Rusalii, despre cea mai mare poruncă din Lege, Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, a săvârșit Sfânta Liturghie Arhierească la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, în fruntea soborului format din preoții sfântului locaș de închinare.
„Duminica a XV-a după Sfintele Rusalii, așa cum a fost rânduită în calendarul Bisericii noastre Ortodoxe, este despre întrebarea învățătorului de Lege, care vine la Mântuitorul și-L întreabă care este cea mai mare poruncă. De data aceasta nu este tânărul bogat, care vine cu gând curat la Mântuitorul, întrebându-L ce bine să fac ca să moștenesc Împărăția lui Dumnezeu, Împărăția Cerurilor. Învățătorul de Lege vine ispitindu-L. Nici nu este exclus ca să fi făcut parte din ceata cărturarilor și fariseilor, care-L urmăreau pe Mântuitorul ca să-L prindă în cuvânt, iar Mântuitorul îi răspunde exact cu cuvintele Sfintei Scripturi, mai exact din Deuteronom: să ții cele două porunci. Adică, să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot cugetul tău și cu toată virtutea ta și aici îi surprinde pentru că așază aproape pe aceeași poziție, pe același loc, cea de a doua poruncă: să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Sfântul Ioan Evanghelistul va tâlcui această atitudine a Mântuitorului în Prima sa Epistolă, capitolul IV, versetul 20, când va zice: dacă cineva zice că iubește pe Dumnezeu, pe Care nu-L vede, și pe fratele său, pe care îl vede, nu-l iubești este mincinos. Cum poți să nu iubești pe fratele tău pe care-l vezi și să-L iubești pe Dumnezeu pe Care nu-L vezi? Este surprinzătoare pentru iudei poziția Mântuitorului, pentru că ei, având o Lege atât de complexă și 613 prescripții, pe care le-au adăugat celor 10 porunci, adică Legii lui Moise, nici nu știau care sunt cele mai importante. Deci întrebarea poate să fie și pedagogică, și didactică, și din interes de a afla de la Mântuitorul, pe de o parte, dacă respectă Legea, și, pe de altă parte, care este părerea Mântuitorului ca Învățător, că Îi spuneau, oricum, Învățătorule. Era Învățătorul desăvârșit, mai ales pentru popor, că le vorbea și-i iubea și îi mângâia cum n-a făcut-o nimeni vreodată. Cea de a doua parte a Evangheliei este o întrebarea adresată de Mântuitorul cărturarilor și fariseilor, și anume: de ce zic ei că Hristos este fiul lui David. Pentru că Mântuitorul merge cu raționamentul mai departe: dacă este fiul lui David, de ce David, în Psalmul 110, rostește atât de categoric: Zis-a Domnul Domnului meu șezi de-a dreapta mea până ce voi pune pe vrăjmașii tăi așternut picioarelor tale. Deci, dacă David Îl numește pe El Domn, cum este fiul lui David? Dar ei n-au răspuns nimic. N-au avut ce să răspundă și au tăcut. Adică adevărurile pe care noi le mărturisim sunt adevăruri care nu se neagă, nu se tăgăduiesc, nu se negociază și nu se schimbă. Sfinții Părinți au așezat în Simbolul Credinței adevărul despre Cine este Hristos. Iisus Hristos este Fiul Dumnezeului Celui Viu, Mântuitorul lumii. Născut din Tatăl mai înainte de toți vecii. Născut, iar nu făcut. De la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria, lumină din lumină, Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat. Acesta este Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Mântuitorul lumii, pentru lumea creștină, pentru creștinii ortodocși, pentru Biserica lui Dumnezeu și pentru sfânta și dreapta noastră credință, pe care o mărturisim, pe care o trăim și prin care făptuim faptele iubirii milostive față de aproapele nostru, care este chipul lui Dumnezeu ca și noi. Slavă lui Dumnezeu că am slujit din nou la sfânta noastră Catedrală împreună cu Părinții și ostenitorii Catedralei și cu poporul lui Dumnezeu cel drept credincios, care vine în număr mare în duminici și sărbători ca să-și liniștească sufletele, să-și lumineze mintea, să-și încălzească inima și să arate iubire față de Hristos și de Biserica Sa.”
Soborul a fost alcătuit din Arhim. Dr. Casian Filip, vicar eparhial administrativ, Protos. Serafim Bilț, eclesiarh, Pr. Prof. Florin Hoban, directorul Seminarului Teologic „Sfântul Iosif Mărturisitorul” Baia Mare, Pr. Drd. Claudiu Ciascai, duhovnicul Seminarului, Pr. Florin Bălan, Pr. Adrian Morar, referent social, Pr. Ionuț Pleș, Pr. Dr. Valeriu Vana, responsabilul Agenției de pelerinaje, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. Lucian Burnar, secretar eparhial, Arhid. Dr. Nifon Motogna, consilier eparhial pentru administrarea Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, Arhid. Vasile Pop, consilier eparhial pentru protocol, Arhid. Vasile Petru Bud, Arhid. Vlad Nechita, Diac. Alexandru Cupșinar, Diac. Ioan Hotico.
Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Doxologia” al Catedralei, dirijat de Prof. Paula Bondre și o parte a Grupului Psaltic „Theologos” al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, dirijat de Florian Vois.
Cuvântul de învățătură
„Se vede că învățătorul de Lege era în ton cu suspiciunea cărturarilor și fariseilor, care erau de față și-L pândeau pe Mântuitorul ca să-L prindă în cuvânt. Tocmai de aceea folosește Sfântul Evanghelist cuvântul <<Ispitindu-L>>, a spus Preasfințitul Părinte Episcop Iustin. Și-l întreabă Învățătorule, i se adresează cu un cuvânt de mult respect și de care se bucurau numai marii învățați ai poporului, Învățătorule, care este cea mai mare poruncă din Lege? Și Mântuitorul îi răspunde pe loc, cu cuvintele aproape identice din cele 10 porunci din Legea lui Moise, care se găsesc însemnate la Deuteronom și-i zice: prima și întâia poruncă este să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, cu tot cugetul tău, din tot sufletul tău. Acesta este întâia și cea mai mare poruncă. Nu se abate deloc de la textul Legii Vechiului Testament Mântuitorul. Aproape cuvânt cu cuvânt rostește una din cele 10 porunci din Legea lui Moise. Că ei erau de față și așteptau să vadă răspunsul, să-L poată judeca. Mereu căutau pricină de a-L judeca pe Mântuitorul. Și Mântuitorul continuă în mod surprinzător pentru ei, că avea o mare problemă poporul ales: pe lângă cele 10 porunci, pe care Dumnezeu le-a dictat lui Moise și pe care Moise le-a dăruit poporului, ca să fie ca un gard, ca un zid împrejmuitor, să nu calce închinarea la Dumnezeu, făcătorul cerului și al pământului și ziditorul omului, de aceea a dat Dumnezeu cele 10 porunci, erau gard împrejmuitor pentru poporul ales, înconjurat de multe neamuri păgâne, unele foarte evoluate. Erau ei preocupați de care este cea mai mare poruncă. Totuși, știau că prima și cea mai mare aceasta este, însă s-au adăugat la cele 10 porunci încă 613 prescripții până la Mântuitorul. Nimeni nu cunoștea Legea întreagă, numai cărturarii și fariseii. Nu le cunoșteau … Numai că la prima și cea mai mare poruncă Mântuitorul, în mod surprinzător, mai adaugă încă una și aproape o pune pe același loc: și zice a doua, tot atât de mare ca și prima, este să iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți. Aceasta i-a surprins, pentru că ei nu înțelegeau în aproapele lor decât pe cei din neamul lor, pe cei din familia lor, foarte apropiați, prieteni, cel mult cunoscuți, nicidecum pe cei de alt neam sau pe păgâni… Deci, aveau mari probleme cu interpretarea Legii și oamenii n-o știau. Atunci Mântuitorul le spune că iubirea aproapelui, pe care ei o înțelegeau în felul lor, este tot atât de mare ca și iubirea lui Dumnezeu.”
„Să ne ajute Dumnezeu să ținem poruncile, cea dintâi și cea mai mare este să iubim pe Dumnezeul nostru din toată inima noastră, din tot cugetul nostru, din tot sufletul nostru și pe aproapele nostru să-l iubim, să-l prețuim, să-l cinstim și să trăim în armonie și-n simfonie, pentru că în Împărăția lui Dumnezeu e pace, nu-i război. Și războiul nu-i de la Dumnezeu, e de la satana”, a spus în încheiere Preasfințitul Părinte Episcop Iustin.
Andrei Fărcaș, redactor la revista „Graiul Bisericii Noastre”