Marți, 21 noiembrie 2023, în ziua praznicului Intrarea în biserică a Maicii Domnului, hramul Paraclisului din Centrul Eparhial din Baia Mare, Preasfințitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului, a slujit aici împreună cu Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-Vicar, cu ocazia hramului.
Sfânta Liturghie Arhierească
Soborul a fost alcătuit din Protos. Serafim Bilț, eclesiarhul Catedralei Episcopale „Sfânta Treime” Baia Mare, Pr. Adrian Mihali, consilier eparhial administrativ, Pr. Andrei Emil Pop, inspector eparhial, Pr. Adrian Morar, referent social, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. Vlad Verdeș, inspector eparhial pentru catehizarea tineretului, Arhid. Dr. Nifon Motogna, consilier eparhial pentru administrarea Catedralei Episcpale „Sfânta Treime”, Arhid. Gherasim Nap, șeful de cabinet al Arhiereului Vicar, Arhid. Dumitru Botiș, inspector social, Arhid. Vasile Pop, consilier eparhial pentru protocol.
Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Grupul Psaltic „Theologos” al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului, dirijat de Florian Vois.
Cuvântul de învățătură
„Praznicul împărătesc al Intrării Maicii Domnului în biserică este prima sărbătoare importantă așezată de Sfinții și de Dumnezeu purtătorii Părinți ai Bisericii în interiorul Postului Crăciunului, aproape de începerea lui, a spus Preasfințitul Părinte Episcop Iustin. De ce este așezată în Postul Crăciunului? Pentru că Maica Domnului va deveni Biserică Sfințită și Rai Cuvântător, care va purta în sânul ei cel preacurat pe Fiul lui Dumnezeu întrupat, iar rânduiala Bisericii este aceasta: că începând cu această sărbătoare bucuria Nașterii Domnului începe să primească conținut. Pentru prima dată în slujbele din Postul Crăciunului se cântă, la Utrenie, la canonul Utreniei, catavasiile Nașterii Domnului, care încep atât de frumos: „Hristos se Naște, măriți-L! Hristos din Ceruri, Întâmpinați-L! Hristos pe pământ, înălțați-vă! Cântați Domnului tot pământul și cu bucurie lăudați-L, popoare, că s-a preaslăvit!” Când eram frate la Mănăstirea Rohia, în urmă cu peste patru decenii, când începeam să cântăm în strană această cântare ne cuprindea o mare bucurie: știam că se apropie Crăciunul, că am intrat în atmosfera praznicului bucuriei. Așa se numește praznicul Nașterii Domnului. Pentru că Nașterea lui Hristos bucurie a vestit la toată lumea ca și nașterea Preasfintei Născătoare de Dumnezeu. Despre ce este de vorba în sărbătoarea de astăzi, așezată de Sfinții Părinți în 21 noiembrie? Noi nu avem foarte multe informații despre nașterea Maicii Domnului, nici despre parcursul vieții ei, până la Buna Vestire, zugrăvită atât de minunat de către Sfântul Evanghelist Luca, cu episodul Bunei Vestiri în chilia din Nazaretul Galileii. Acolo, unde Maica Domnului, întoarsă de la templu, se ruga și lucra cu mâinile ei. Darurile lui Dumnezeu se primesc în genunchi, nu se primesc în stare de indiferență sau în stare de păcătoșenie. Da, există harul lui Dumnezeu, care se poate coborî peste oamenii păcătoși, ca să le șteargă și să le spele păcatele. Aceasta se întâmplă în taina spovedaniei sau pocăinței. Dar darurile cele mari ale lui Dumnezeu și salvarea de la El și semnele cele minunate se primesc în stare de evlavie smerită și de rugăciune sporită. Deci, nu știm din paginile Sfintei Scripturi multe lucruri, însă Biserica lui Hristos, prin Sfinții Părinți, a ridicat vălul și ne-a lăsat în paginile Sfintei Tradiții, care, pentru noi, Biserica lui Hristos este deopotrivă de Sfântă și de plină de adevăr ca și Sfânta Scriptură.”
Andrei Fărcaș, redactor la revista „Graiul Bisericii Noastre”