Sfânta Liturghie Arhierească de praznicul împărătesc Tăierea împrejur a Domnului şi Sfântul Vasile cel Mare

0
73

Sâmbătă, 1 ianuarie 2022, praznicul împărătesc al Tăierii-împrejur cea după trup a Domnului şi ziua sărbătorii Sfântului Vasile cel Mare, Arhiepiscopul Cezareei Capadociei şi mama sa, Sfânta Emilia, începutul anului nou civil, Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a oficiat Sfânta Liturghie Arhierească la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, în fruntea unui mare sobor de preoţi şi diaconi.

Sfânta Liturghie Arhierească

Soborul slujitor a fost alcătuit din Arhim. Dr. Casian Filip, consilier eparhial social-filantropic şi misionar şi mare eclasiarh al Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, Pr. Prof. Florin Hoban, inspector şcolar pentru disciplina Religie, Pr. Drd. Claudiu Ciascai, Pr. Florin Bălan, Pr. Ionuţ Pleş, Pr. Adrian Morar, Pr. Dr. Valeriu Vana, Pr. Gheorghe Albiciuc, Arhid. Teodosie Bud, consilier eparhial economic, Arhid. Vlad Verdeş, inspector eparhial pentru catehizarea tineretului, Arhid. Lucian Burnar, secretar eparhial, Arhid. Dr. Nifon Motogna, administratorul Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, Arhid. Prof. Drd. Adrian Dobreanu, dirijorul Grupului Psaltic „Teologos” al Episcopiei, Arhid. Prof. Drd. Daniel Farcaş, Diac. Vasile Petru Bud, Diac. Vlad Nechita.

Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Doxologia” al Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, dirijat de Paula Simionca, iar la priceasnă a cântat solo şi Ing. Ioan Vele.

Cuvântul de învăţătură

Un vast cuvânt de învăţătură a rostit Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin, pornind de la sărbătorile zilei şi învăţăturile evanghelice ale praznicului.

„Praznicul împărătesc al Tăierii-împrejur cea după trup a Domnului a avut loc, după cum ne relatează Sfîntul Evanghelist Luca, la 8 zile după Naşterea Domnului şi acest lucru s-a petrecut, pe de o parte, pentru că Fiul lui Dumnezeu trebuia să împlinească legislaţia şi legea sfântă şi sacră, care erau sancţionabile dacă nu erau îndeplinite, a spus Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin. Deci, Fiul lui Dumnzeeu a trebuit să îndeplinească întru torul rânduielile poporului ales, lăsate din moşi-strămoşi, de pe vremea patriarhului Avraam, părintele credinţei, şi de pe vremea lui Moise, primitorul şi dătătorul Legii celor 10 porunci de pe Muntele Sinai. Şi atunci, părinţii, ascultători faţă de lege şi sub inspiraţie divină, că Dumnezeu conducea pe Maica Domnului şi pe bătrânul şi dreptul Iosif în tot timpul prin semne şi convorbiri de taină, în vis, adevărate revelaţii. Aşa că, la 8 zile de la Naştere, s-au dus să taie-împrejur pe Prunc şi să îi pună numele Iisus, spune Sfântul Evanghelist, aşa cum a fost numit de îngerul Gavriil înainte de a Se zămisli, când a adus Maicii Domnului, în chilia din Nazaret, vestea că Dumnezeu a hotărât ca Duhul Sfânt, prin adumbrirea puterii dumnezeieşti, Fecioara Maria să zămislească şi să Nască pe Fiul lui Dumnezeu, cărora Îi vor pune numele Iisus. Îngerul I-a dat numele Fiului lui Dumnezeu. Numele de om, că de prooroci a fost numit Mesia, Hristos, unsul Domnului. Iisus însemnează Mântuitor. Mesia însemnează Unsul lui Dumnezeu, Cel trimis, Cel făgăduit.”

Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a relatat credincioşilor despre legământul Tăierii-împrejur a Domnului şi originea acestuia:

„Acest legământ al Tăierii-împrejur era străvechi la poporul ales. Era legământul pe care Dumnezeu l-a făcut cu Avraam. Este pomenit în Cartea Facerii. Când Avraam avea 99 de ani şi încă nu avea copii. După aceea au venit cei trei îngeri, care simbolizează Preasfânta Treime, la stejarul Mamvri, oaspeţi ai lui Avraam, când mergeau să piardă Sodoma şi Gomora din cauza păcatelor împotriva firii, a fărădelegilor mari care erau şi sunt strigătoare la cer. Potopul vine din cauza abaterilor oamenilor de la legile firii şi ale creaţiei. De aceea vin pedepsele, catastrofele, încercările, nenorocirile şi poate veni chiar pedeapsa finală. Să nu fie, să ne ocrotească Dumnezeu. Dumnezeu a constituit acest legământ şi i-a făgăduit lui Avraam că te voi face tată a multe neamuri, dar tu şi cel întâi născut al tău să-l tai împrejur. Avraam a primit această poruncă la 99 de ani şi pe fiul său Isaac l-a tăiat împrejur şi practica aceea a devenit legământ veşnic al poporului ales, până la Ioan Botezătorul şi Iisus Hristos, care au fost tăiaţi şi ei împrejur. La Tăierea-împrejur se punea numele copilului. Tăierea-împrejur era ceea ce-i pentru noi astăzi botezul. Sfântul Apostol Pavel spune în Epistola către romani că noi nu mai avem nevoie de Tăierea-împrejur. Noi ţinem legea lui Moise, cele 10 porunci, dar nu ţinem toate rânduielile şi tradiţiile poporului ales, pentru că Hristos ne-a adus Legea cea nouă, a iubirii, a mântuirii, a izbăvirii de păcat. Noi ne izbăvim de păcatul strămoşesc şi facem legământ cu Dumnezeu când ne botezăm copiii. Când îi botezăm şi le punem numele îi facem fii ai lui Dumnezeu, după har, şi, deodată avem cetăţenie dublă. Nici nu ne-ar mai trebui altfel de cetăţenie. Suntem cetăţeni ai patriei pământeşti, ai pământului unde ne-am născut, şi cetăţeni ai cerului deodată şi suntem scrişi în Cartea lui Dumnezeu când ne botezăm.”

„Acesta este praznicul Tăierii-împrejur”, a concluzionat Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin şi apoi a vorbit despre sărbătoarea Sfântului Vasile cel Mare – un stâlp de foc al Bisericii, împreună cu Grigorie, cuvântătorul de Dumnezeu, şi cu Ioan Gură de Aur –, despre viaţa sa de sfânt, din familia sa fiind aleşi de Dumnezeu 5 sfinţi trecuţi în calendar, şi înfăptuirile pe care le-a realizat, ca telog, ierarh, fiind mare liturghist, alcătuind Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, care îi poartă numele, foarte multe canoane, regulile mari şi mici ale monahismului, moliftele, cele trei mari, care se citesc, pentru cazuri ieşite din comun, de către călugări, în stare de post, precum şi în plan social, primele aşezăminte social-filantropice, vasiliadele, fiind orăşele sociale, realizate prin filantropie.

Te-Deum

În încheierea Sfintei Liturghii, a fost oficiat un Te-Deum de mulţumire lui Dumnezeu pentru binefacerile revărsate asupra Preasfinţitului Părinte Episcop Iustin, Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, slujitorilor Sfintelor Altare, monahilor şi monahiilor şi credincioşilor în anul care a trecut, precum şi pentru ca anul care a sosit să fie unul mai bun şi bineplăcut lui Dumnezeu, cu împliniri pe toate planurile vieţii creştine şi duhovniceşti ale tuturor.

Sfinţirea icoanei Anului Omagial al rugăciunii

În continuare, Preasfinţitului Părinte Episcop Iustin a declarat anul 2022 ca An Omagial al rugăciunii în viaţa Bisericii şi a creştinului, şi a Anului Comemorativ al Sfinţilor isihiaşti Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama şi Paisie de la Neamţ, iar mai departe a sfinţit icoana Anului Omagial al rugăciunii în viaţa Bisericii şi a creştinului, pictată la comandă, aşa cum se pictează de cinci ani în Episcopia Maramureşului şi Sătmarului, icoana fiind pusă spre închinare întregul an în Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare.

Icoana Anului Omagial, intitulată „Maica Domnului – ocrotitoarea creştinilor rugători”, are în compoziţie, în partea de sus, la centru, pe Maica Domnului cu Pruncul Iisus Hristos în medalion, urmată în stânga de Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil şi Sfântul Iosif Mărturisitorul din Maramureş, iar în partea dreaptă pe Sfântul Ierarh Grigorie Palama, Sfântul Cuvios Teodor Studitul şi Sfântul Cuvios Paisie de la Neamţ. În centrul icoanei este pictată o biserică de lemn în stil maramureşean, care întrece înălţimea dealurilor din spatele ei, iar la baza bisericii se află un grup de copii, credincioşi, îmbrăcaţi în frumoase costume populare din diferite zon folclorice, preoţi, monahi şi monahii, arhierei. Icoana este realizată într-o cromatică adecvată, care îi sporeşte mesajul teologic şi se armoniează cu celelalte icoane din Catedrală.

Andrei Fărcaş, redactor la revista „Graiul Bisericii Noastre”

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.