Pandemia asta a adus pe lângă boală și moarte și câteva teorii care se răspândesc cu repeziciune. Își conturează adepți, unii extrem de agresivi. La mijlocul veacului trecut, univesitățile americane preluau de la francezi idei și curente de gândire care propuneau stimularea spiritului critic, căutau să afle noi pârghii de disecare a realului, să stabilească un echilibru al omului cu lumea. Cum spunea dramaturgul Matei Vișniec, trăitor în Franța, istoriei îi place să fie ironică. În prezent, vin dinspre Statele Unite spre Franța idei “destinate să reducă apetitul critic la zero, să simplifice la extrem raporturile noastre cu societatea și să impună un control de tip polițienesc în materie de reflecție.” Ni se propune așa-zisa gândire politică corectă. Sunt norme de protejare a sensibilităților pe care le-ar putea avea diverse minorități. Franța este cutreierată de o nebuloasă insurecțională. Veste galbene și de altă culoare. Se caută demolarea Franței republicane de către anarhiști de extremă stângă cu idei confuze, răzvrătiți în căutare de justificări ideologice. Se caută incriminarea omului alb. Lupta de clasă se vrea înlocuită cu lupta de rasă.
Sunt slogane care cheamă la unirea raselor ne-albe împotriva omului alb dominant. Orice societate caută responsabili pentru nefericirile ei. În ultima vreme s-a conturat o mișcare decolonială care îl vizează pe omul alb. Se răscolește trecutul, în care omul alb, occidental, nu a fost cu maniere în istorie. Știm cum s-a construit, în bună parte, civilizația occidentală. Prin expansiune nemiloasă și injustă. Noi învățam la școală că pirații mărilor și oceanelor au avut și rol civilizator. Cu multe păcate. Acum, unii vor să se răzbune. A decreta ura ca mijloc de rezolvare a istoriei nedrepte nu este o soluție. O profesoară și regizoare arată cu degetul, printr-o carte apărută recent la Editura Grasset, spre universitățile occidentale, unde se prepară teoria unei dictaturi a minorităților și a identităților. S-a conturat un dușman al noilor generații de protestatari: libertatea gândită de omul alb occidental! Unii filosofi și eseiști francezi se întreabă dacă nu cumva Franța asistă la o americanizare a gândirii. Tocmai Franța, care a fost un laborator de idei, care au polenizat Lumea Nouă. Inclusiv Declarația de Independență a Statelor Unite are idei din filosofia politică franceză a puterii.
Acum, unii semnatari ai faimosului document întemeietor sunt alungați din istorie, iar statuile lor dărâmate. Cum este și cea a lui Caesar Rodney din Delaware. Este o ofensivă vizibilă împotriva omului alb. Asta mi-a adus aminte de filmele cu Winnetou, apașul rebel și apărător al indienilor americani. Creatorul personajului fiind un european, neamțul Karl May, l-a pus în legătură de prietenie cu un alb. Cu o față palidă. Astfel omul alb devine fratele alb, care luptă alături de apași pentru oprirea cuceririi pământurilor. De către năvălitorii europeni, albii căutători de aur și noi teritorii. Ficțiunea epică a neamțului a ajuns țintă a noilor teorii rasiale. Dacă ofensiva noii gândiri s-ar consuma în amfiteatre, chestiunea ar deveni o incitantă dezbatere de idei. După cum vedem, în ultima vreme, strada a devenit locul de manifestare violentă. Nici nu îți dai seama în numele căror idei se devastează magazinele. Și albi și negri. Se zice că sunt exponenții săracilor care se revoltă împotriva bogaților. Vor să suprime nefericirea lumii polarizate. Vinovați ar fi: capitalismul, burghezia, dictatura banului, piața liberă, globalizarea, colonialismul.
Aceste curente sunt atât de bine înșurubate în mișcarea lumii, că greu pot fi demolate cu una, cu două. Mi-a atras atenția un fenomen parcă venit din Evul Mediu. În timp ce protestele, împotriva așa-zisului rasism sistemic se extind în Statele Unite, distrugând statui, mai nou activiștii Stângii se orientează spre personajele religioase, cerând distrugerea imaginilor lui Hristos și Maicii Domnului, pentru că sunt albi. Un lider a declarat că toate statuile, frescele, vitraliile în care Iisus este înfățișat alb, trebuie distruse, deoarece sunt forme de supremație albă. De asemenea, trebuie distruse imaginile cu „mama europeană” a lui Iisus. Faptul că Mântuitorul s-a născut unde s-a născut, și are culoarea pielii locuitorilor zonei, nu încape în mintea îngustă a unor propagandiști fanatici. O profesoară de la Univesitatea din Villanova cere Bisericii Catolice să prezinte scuze pentru rolul său în injustițiile rasiale din trecut, să nu mai închidă parohiile de culoare. Opt episcopi din Maryland și Washington D. C. scriu: „conștiința națiunii noastre este pusă la încercare, în timp ce problemele de rasă și egalitate ne privesc pe toți. Rugăciunea și dialogul nu sunt suficiente, deoarece teoriile noului val sunt departe de a fi creștine.”
Mișcarea Black Lives Matter (viețile negrilor contează) și-a depășit cadrul pentru care a fost creată. Acum se angajează să perturbe structurile familiei, așa cum este prescrisă în Occident, în favoarea unei organizări sociale tribale. Doresc o eliberare de sub influența apăsătoare a gândirii hetero-normale. S-ar părea că aceste manifestări și angoase sunt, deocamdată, străine țărilor din Europa de Est, ele fiind devorate de alte urgențe. Privind cu atenție, multe idei expuse mai sus și-au făcut simțită prezența și în România. O activistă USR a propus tocmai reîntoarcerea la organizarea tribală. La întrebarea din titlu pot spune că va fi greu, chiar imposibil, să fie demolat omul alb. Dar nu va mai fi cum a fost. Să fim atenți, cu respectul pentru biserică, pentru familie că ne pasc viruși iraționali, plini de curată prostie. Să nu credem că prezentul nostru a dispărut. Că lumea asta-i cu cârlige/ Unul trage altul împinge.