Prima Sfânta Liturghie Arhierească fără credincioşi

0
123

– Liturghia a fost transmisă în direct pe facebook –

Ceea ce părea cu ceva timp în urmă că nu se va întâmpla niciodată, adică să se ţină Sfinte Liturghii în absenţa credincioşilor, iată că s-a petrecut în această duminică, 22 martie 2020, a treia din Postul Mare al Învierii Domnului, Duminica Sfintei Cruci, din cauza decretului militar de limitare a răspândirii Covid 19, coronavirusul care face ravagii în peste 120 de ţări din lume, secerând mii de vieţi omeneşti. Fiindcă decretul prevede oficierea serviciilor religioase în absenţa credincioşilor, deci goale de credincioşi, Sfânta Liturghie Arhierească a fost oficiată de Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, a oficiat Sfânta Liturghie la Paraclisul Episcopal din Centrul Eparhial, în sobor minimal, cu un preot slujitor, Părintele Arhimandrit Casian Filip, consilier eparhial social-filantropic şi misionar, doi Arhidiaconi, Teodosie Bud, consilier eparhial economic, şi Ionuţ Todorca, secretar eparhial, un paraclisier, Onişor şi doi cântăreţi la strană, Arhid. Vlad Verdeş, inspector pentru catehizarea tineretului, şi Diac. Lucian Burnar, de la serviciul secretariat eparhial.
De acum înainte, pe durata valabilităţii Decretului militar nr. 2 sau a altor prevederi pentru limitarea răspândirii coronavirusului COVID – 19, Sfintele Liturghii vor fi oficiate în Paraclisul Episcopal, cu respectarea prevederilor emise de autorităţile statale.
Sfânta Liturghie Arhierească a fost transmisă în direct pe adresa de facebook a Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului, care a fost urmărită de peste 1.500 de credincioşi, şi în acest fel se va proceda şi de acum înainte cât sunt prevăzute restricţii, dând dovadă de mult simţ civic şi respectarea prevederilor legale, a specificat Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin al Maramureşului şi Sătmarului.

Cuvântul de învăţătură

La momentul pricesnei, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a rostit un cuvânt de învăţătură în care a explicat pericopa evanghelică a duminicii, a Sfintei Cruci, şi de ce această sărbătoare este aşezată acum:
„La mijlocul Postului Mare, Sfinţii Părinţi au aşezat Sfânta Cruce ca să facem un popas la umbra ei, pentru că ei ne-au învăţat că demonii se cutremură privind la puterea ei. Tot ei ne-au învăţat că noi, creştinii, prin cruce ne mântuim şi pentru noi este puterea lui Dumnezeu. Iată de ce cinstim astăzi Sfânta Cruce după cuviinţă şi după rânduială. Pericopa evanghelică ce se citeşte în această duminică ne vorbeşte tocmai despre puterea Crucii şi înţelesurile ei.”
Apoi, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a vorbit despre înţelesul duhovnicesc al pericopei evanghelice:
„Mântuitorul ne îndeamnă să-L urmăm, dar nu oricum, ci asumându-ne Crucea, pentru că noi suntem creştini ai Crucii. La sfântul botez, când fiecare dintre noi am primit taina cea sfântă şi mare a intrării în viaţa creştină, prin botezul „în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh”, se spune, în Sfânta Taină a botezului, „câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi-mbrăcat”. Deci, la botez nu primim doar demnitatea de fii ai lui Dumnezeu după har, cu toate onorurile şi cu toată slava care ţin de această demnitate de fii împărăteşti, ci primim în trupul nostru şi rănile Domnului Hristos.”
În continuare, Prea­sfinţitul Părinte Episcop Iustin a explicat cum se ţine corect postul:
„Nu este suficient ca în această perioadă, în care Biserica ne învaţă să renunţăm la petrecerile lumeşti, la multă voie bună, la multă mâncare şi desfătare, să postim şi chiar să împuţinăm mân­carea, schimbând şi mo­dul de alimentare, nu mai mâncăm mâncare de dulce, de origine animală, carne, brânză şi ouă, şi consumăm şi ne hrănim cu bucate de origine vegetală, seminţele câmpului, fructele pomilor şi legumele pământului, pe care o împuţinăm, chiar şi această hrană, dar nu-i suficient. Mântuitorul ne îndeamnă şi Sfântul Ioan Gură de Aur apasă pe această vocaţie a creş­tinilor ca să postim nu doar de bucate, să postim de păcate şi atuncea postul trebuie să fie împreunat cu postirea, în mod duhovnicesc. Pe lângă faptul că renunţăm la multe lucruri, ne supunem şi la o nevoinţă.”

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.