Duminică, 8 martie 2020, când Biserica Ortodoxă Română sărbătoreşte Duminica Ortodoxiei, Preasfinţitul Părinte Iustin, Episcopul Maramureşului şi Sătmarului, împreună cu Preasfinţitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-Vicar, a oficiat Sfânta Liturghie Arhierească la Catedrala Episcopală „Sfânta Treime” din Baia Mare, în fruntea unui sobor de preoţi şi diaocni.
O primire emoţionantă
La intrarea în curtea Catedralei, cei doi Ierarhi au fost întâmpinaţi de o mulţime de tineri şi tinere din Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi Români (A.S.C.O.R.) şi Asociaţia Tinerilor Ortodocşi de pe lângă Catedrala Episcopală Maramureşeană (A.T.O.C.E.M.) cu steagul Episcopiei şi Drapelul Naţional, care purtau icoane în mâini în semn de cinstire a icoanei şi de mărturisire a credinţei în sfintele icoane.
După intrarea în Catedrală, cei doi Ierarhi s-au închinat la Icoana „Maica Domnului Îndurerată” de la Mănăstirea Rohia, făcătoare de minuni, adusă spre închinare credincioşilor încă de joi după amiază, şi la care mulţimea mare de credincioşi veniţi să se roage împreună cu Ierarhii, i-au cerut ajutorul sau au mulţumit pentru darurile primite de-a lungul anilor.
Paralel, în sala „Sfinţii Martiri Brâncoveni” din una din absidele Catedralei, care găzduieşte Muzeul Episcopiei, s-a aflat deschisă Expoziţia de icoană veche „Chipuri din veac în veci”, aflată la a patra ediţie.
Sfânta Liturghie Arhierească
Din sobortul slujitor au făcut parte Arhim. Dr. Macarie Motogna, exarh al schiturilor şi mănăstirilor din Eparhia Maramureşului şi Sătmarului şi stareţul Mănăstirii Rohia, Arhim. Dr. Casian Filip, consilier eparhial social-filantropic şi misionar şi mare eclesiarh al Catedralei Episcopale „Sfânta Treime” din Baia Mare, Pr. Vasile Botiş, Pr. Florin Hoban, inspector şcolar pentru religie, Pr. Florin Bălan, Pr. Adrian Morar, slujitori ai Catedralei, Pr. Ovidiu Bontoş, Pr. Ionuţ Sadoveanu, arhidiaconi şi diaconi.
Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de Corul „Doxologia” al Catedralei Episcopale „Sfânta Treime”, dirijat de Prof. Dr. Cosmin Lauran.
Mulţi credincioşi au venit să se roage aducând de acasă icoane pentru sfinţire, pe care le-au purtat în mâini în timpul Sfintei Liturghii, iar o mare parte de credincioşi s-a spovedit şi mărturisit în această primă săptămână din Postul Mare, conform unui obicei strămoşesc al locului.
Cuvânt de învăţătură
Preasfinţitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-Vicar, a citit „Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la Duminica Ortodoxiei din anul Domnului 2020”, adresată de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel tuturor credincioşilor ortodocşi români din ţară şi străinătate, în care, printre altele se spune:
„Chemarea textelor liturgice de a ne recunoaște starea de păcat și de a ne strădui, prin pocăință, să tindem spre „măsura vârstei deplinătății lui Hristos” (Efeseni 4, 13), au luminat sufletul în primele zile ale acestui răstimp al Postului Sfintelor Paști.
Această călătorie duhovnicească spre sărbătoarea Învierii va fi continuată alături de Hristos Domnul – Marele Pelerin, Care ne însoțește, prin Tainele Bisericii, mai ales prin deasa Spovedanie și Împărtășanie, cu o pregătire mai atentă și mai intensă. (…)
„Această exprimare vie și luminoasă a dreptei noastre credințe prin comuniunea liturgică este sărbătorită mai ales în Duminica Ortodoxiei. Originea acestei sărbători se regăsește într-o perioadă extrem de frământată, desfășurată între anii 726-843, când cinstitorii sfintelor icoane au cunoscut disprețul celor care nesocoteau icoanele, numiți iconoclaști.
Mândria și potrivnicia împăratului Leon al III-lea Isaurul (717-741) au determinat ca iconoclasmul să devină politica religioasă oficială a imperiului. Copleșit de semeție și lipsit de argumente credibile, împăratul Leon Isaurul își justifică hotărârile luate împotriva cinstirii icoanelor printr-un principiu absolutist și radical: „Eu sunt împărat și preot în același timp”.
Această atitudine arogantă și abuzivă a fost combătută în mod strălucit și ferm de către Sfântul Ioan Damaschin, din Mănăstirea Sfântul Sava de lângă Ierusalim. Acesta a protestat atât față de faptul că împăratul și-a luat asupra lui drepturi neîntemeiate pe învățătura creștină, cât și față de noua politică imperială care respingea icoanele.
În demersul său de a defini icoana, argumentând că aceasta nu este chip cioplit sau idol, Sfântul Ioan Damaschin oferă o explicație logică a icoanei, aceasta fiind o asemănare care înfățișează originalul. În acest sens, el spune: „Icoana deci nu este identică cu originalul, ci se deosebește de el în ceva și cu ceva. Icoana este o asemănare, un model, o întipăritură a cuiva, care arată în ea pe cel ce este înfățișat în icoană.” Cu alte cuvinte, icoana ne arată Persoana înfățișată pe ea, pe care noi nu putem să o avem fizic în față, căci dacă Persoana ar fi în mod fizic lângă noi, nu am avea nevoie de icoană.”
În cuvântul său, Preasfinţitul Părinte Episcop Iustin a spus, referitor la Duminica Ortodoxiei:
„Ortodoxia este, prin excelenţă, dreapta şi sfânta credinţă. Acest lucru se vede din toată tradiţia Bisericii noastre şi din tot tezaurul sacru. Ea culminează cu această Duminică Sfântă pe care Sfinţii Părinţi au aşezat-o ca fiind prima din Postul Mare, întrucât, împreunând postul cu rugăciunea, cu participarea mai frecventă la Sfintele Slujbe şi Lirturghii şi cu fapta bună, arătăm nu numai dreaptă credinţă, ci şi dreaptă mărturisire şi dreaptă vieţuire. Este o mare bucurie şi o mare binecuvântare pentru Biserica noastră ca, atunci când poporul lui Dumnezeu a trecut prin vremuri grele a înţeles să sporească credinţa, să înmulţească postul şi fapta bună. Lucrul acesta se vede prin prezenţa fiilor şi fiicelor Bisericii noastre în sfintele biserici. Se vede astăzi şi se vede întotdeauna. Când poporul trece prin tulburare şi strâmtorare, când lumea este în pericol de boală şi de suferinţă, de război şi de încercare, oamenii, credincioşii, fiii Bisericii lui Hristos înmulţesc rugăciunile, sporesc evlavia şi se adună în sfintele biserici, arătând că toată nădejdea şi toată credinţa lor este îndreptată spre ajutorul lui Dumnezeu şi a Maicii Domnului. Acest lucru se vede şi în Sfânta Duminică a Ortodoxiei în toate bisericile din Patriarhia Română. Se vede în chip atât de minunat şi la Catedrala noastră Episcopală din Baia Mare, unde se adună şi tinerii mărturisitori cu Sfintele Icoane pe braţele lor, arătându-le cinstire, unde se adună credincioşii în număr mare şi tineri şi copii care se pregătesc în postul acesta, mărturisindu-se şi împărtăşindu-se cu Trupul şi Sângele Domnului.”