Emil Marinescu: “În trei ani, vom avea o reţea de drumuri bune în Maramureş” (II)

0
541
Emil Marinescu, director SC Drumuri şi Poduri Maramureş

Anul acesta, bugetul alocat de Consiliul Judeţean Maramureş pentru lucrările la drumurile judeţene a fost mai mare cu 30% faţă de anul trecut. În acest context, s-au intensificat investiţiile pe şoselele din judeţ. Din păcate, pe unele drumuri a fost nevoie de intervenţii repetate ca urmare a ploilor abundente din primăvară, dar şi din cauză că, din iarnă, s-a ieşit cu mai multe gropi în carosabil. Oficialii societăţii Drumuri şi Poduri Maramureş spun că s-a insistat cu lucrările şi pe traseele turistice. Dificultăţi au apărut şi din cauza contestaţiilor semnalate la unele licitaţii organizate pentru achiziţiile de utilaje şi materiale necesare. În plus, sunt probleme cu achiziţionarea bitumului ca urmare a faptului că acesta trebuie adus din Polonia. În planurile de investiţii ale societăţii de drumuri aflată în subordinea Consiliului Judeţean Maramureş mai figurează schimbarea de indicatoare rutiere, înlocuirea parapeţilor etc. Mai multe detalii despre lucrările de întreţinere, despre modernizarea drumurilor, dar şi despre viitoarele proiecte am aflat de la directorul societăţii Drumuri şi Poduri Maramureş, Emil Marinescu.

Drumuri propuse a fi modernizate din Fondul de Investiţii Guvernamental

R: Ce planuri de investiţii aveţi?
E.M.: Guvernul României a hotărât să înfiinţeze un fond de investiţii. Prin ordonanţa 114 mult criticată de unii, dar benefică pentru cei din administraţie şi din construcţii, fiecare entitate administrativă poate depune câte două proiecte. Ele pot fi de investiţii sau de întreţinere. Consiliul Judeţan s-a gândit la două pachete de drumuri. E un pachet de patru tronsoane de drumuri judeţene, circa 55 km. Sunt depuse studiile de fezabilitate la structura care s-a creat în jurul acestui fond de investiţii. Tot CJ a depus un program de modernizare, de aşternere de covoare asfaltice pe aproximativ 130 de km de drum judeţean (dar e un pachet propus de Drumuri Judeţene). Astfel încât dacă acesta va intra în derulare la finele acestui an sau la începutul anului viitor coroborat cu bugetele cu întreţinerea şi cu tronsoanele de drum propuse modernizării, circa 230 km de drum cu covoare noi se vor adăuga programelor de investiţii de circa 200 km. Vorbim de circa 80% din drumuri judeţene care vor avea covoare noi.
R: La ce tronsoane de drum fac referire aceste pachete investiţionale?
E.M.: Primul pachet investiţional este tronsonul Baia Mare-Coaş care face legătura cu Drumul Nordului şi centura municipiului Baia Mare pentru a fluidiza circulaţia destul de aglomerată care e în jurul municipiului Baia Mare, de a decongestiona traficul greu. Al doilea tronson face legătura între Drumul Nordului, la Gârdani cu drumul modernizat ce vine dinspre Jibou, urmează legătura de la drumul naţional din Vişeu de Jos şi drumul modernizat de la Bogdan Vodă din Valea Izei şi drumul de la Vadu Izei, legătura între drumul naţional care vine înspre Gutâi şi Valea Izei şi Cavnic care vine la Bârsana. Aceste drumuri se vor moderniza. Celălalt pachet cuprinde tronsoanele de drumuri judeţene de importanţă secundară, respectiv drumul care leagă drumul nordului de la Oarţa înspre Bicaz şi ieşirea în Satu Mare, legătura în fiecare centru de comună: Băiţa de sub Codru, Asuaj, Fărcaşa, Asuaj, drumul judeţean care leagă Mireşu Mare de Hideaga, DJ care leagă Dăneşti prin Dumbrăviţa şi vine până la Săcălăşeni, DJ din Cupşeni, Rogoz şi până spre Rotunda, în Băiuţ, Drumurle din Suciu, atât ieşirile către judeţul Bistriţa-Năsăud, cât şi spre Groşii Ţibleşului, drumul ce leagă naţionalul de Bistra până în Valea Vişeului, drumul care conectează Valea Izei şi Ieudul, celălalt drum ce merge prin Şieu, Botiza, Şieu – Poienile Izei şi drumul care leagă Glod, Slătioara de Strâmtura, de asemenea celebrul drum unde se ţine Tânjaua care leagă naţionalul de Ocna Şugatag şi Boiu Mare-Mesteacăn până în Valea Lăpuşului. Sunt covoare propuse prin fondul de investiţii şi derulate prin ordonanţa 114. Celelalte drumuri vor fi întreţinute din banii de buget proveniţi din TVA de la bugetul statului şi completare de la CJ.

“Sincope” în procurarea bitumului

R: Ţinând cont că s-a accelerat ritmul de lucrări, în cât timp Maramureşul va putea avea o reţea acceptabilă de drumuri judeţene?
E.M.: Dacă acestea vor funcţiona, în trei ani, vom avea o reţea de drumuri bune în Maramureş. Şi aşa comparabil eu am fost din Piteşti la Braşov, la Bran, întâmplător că era un blocaj pe Valea Oltului şi mai bine făceam orice decât să fi circulat pe un drum naţional atât de degradat. Preşedintele CJ acordă o importanţă majoră drumurilor, în ce priveşte aeroportul mai e un pas de făcut. Public, le aduc mulţumiri celor din Consiliul Judeţean pentru că sumele au crescut pentru drumuri. Necazul e că, în acest moment, România are o situaţie mai aparte, nu producem bitum decât la Ploieşti. Bitumul care este o componentă ca preţ valoric foarte ridicată în covoarele asfaltice, numai în acest an media de creştere la bitum e de 43%. Îl aducem din Polonia, Ploieştiul nu livrează decît în Bucureşti, Ploieşti, Dâmboviţa, nu are capacitate să producă mai mult. Moldova, Muntenia aduc din Asia, cei din Oltenia aduc din Serbia şi Banatul, Transilvania aduc din Austria, Ungaria şi Polonia. Sunt firme specializate care aduc bitum din rafinăriile din cele trei ţări. De exemplu, marţi, nu am avut cu ce să lucrăm decât în prima parte a zilei, pentru că a fost sărbătoare în Ungaria şi nu au dat voie maşinilor să treacă, astfel că cisternele au stat blocate. Sunt sărbătorile religioase, cum a fost Sfânta Maria când în Polonia s-a închis tot ce însemna activitate, iar şoferii şi maşinile au stat blocate acolo. Din punctul de vedere al realizărilor a fost un an bun dacă nu ne-ar fi încurcat şi vremea, dar şi aceste licitaţii pe care le facem pentru achiziţionarea acestor produse de care avem nevoie.
R: Societatea de drumuri are de onorat şi alte contracte, în afară de cele încheiate de CJ?
E.M.: În afară de activitatea curentă pe care o avem cu Consiliul Judeţean, aceea de întreţinere periodică pe timp de iarnă şi vară, societatea noastră are de onorat şi contractele cu primăriile sau cu persoane juridice. Derulăm în acest an proiecte de modernizare a reţelei stradale cu primăriile din Boiu Mare, Coaş, Vişeu de Sus, Rozavlea şi Băseşti pe ordonanţa 28. Tot acest pachet de achiziţii e de peste 2 milioane euro. De asemenea, avem comenzi cu firme private şi primării în sume mai mici pentru parcări, terenuri de sport, diferite accese la anumite instituţii, pentru ISU. Chiar acum, la Şomcuta, se inaugurează un platou de aproape 4.000 mp pe care l-am modernizat. Nu ne oprim doar la bugetul alocat de CJ. Societatea va derula în acest an aproape 10 milioane lei cu alte unităţi administrative, cu persoane fizice sau juridice.

Indicatoare rutiere, schimbate

R: Se are în vedere şi schimbarea de indicatoare rutiere?
E.M.: Mai avem un program de schimbare a indicatoarelor rutiere şi de marcaj. Aici ne lovim de eterna problemă a contestaţiilor. Noi, tot ce înseamnă achiziţii mari, le facem prin licitaţie sau prin bursă. Se schimbă mereu tehnologia, acea celebră folie care se lipeşte, se contestă firmele unele pe altele şi pe noi ne cam încurcă această procedură a lor. Circa 2.000 de indicatoare vom schimba din toamnă-iarnă pentru că acest lucru îl putem face şi în sezonul rece. În continuare, vom înlocui parapeţii metalici deoarece datorită vitezei, căderilor de copaci, din cauză că se exploatează masă lemnoasă în zona liselor (n.r. bară orizontală de lemn, de beton sau de oțel, fixată între stâlpii unei balustrade), acestea sunt lovite şi avem mereu discuţii cu Direcţia Silvică, cu Poliţia, cu patronatele.

Colectiv îmbătrânit

R: E suficient numărul angajaţilor?
E.M.: Nu e suficient, colectivul e îmbătrânit, dar totuşi parcurgem un an bun în ceea ce priveşte retribuţia oamenilor. Acum, venitul s-a dublat faţă de anii precedenţi, chiar dacă profitul a fost mai mic. Vom mai angaja în măsura în care şi programul de dotare al societăţii va continua, doar cu personal calificat care ştie să conducă un complex de utilaje pentru a-i putea utiliza la terţe activităţi pe care societatea le derulează.
R: Achiziţii noi de utilaje s-au făcut?
E.M.: În ultima perioadă am achiziţionat 5 rabe noi, 2 dintre ele cu basculare tridimensionale, am achiziţionat 2 buldoexcavatoare, 1 exacavator, un încărcător frontal. Am achiziţionat utilaje mai mici, 7 răspânditoare de material antiderapant. Continuăm şi cu intervenţii şi reparaţii la instalaţiile de producere a asfaltului, la staţiile de asfalt, la ateliere şi la ce mai are în proprietate societatea.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.