• Rotaract TEAM Baia Mare doreşte să realizeze o aplicaţie de mobil ce ar putea revoluţiona procesul de donare de sânge în România
Campania „Donează sânge, salvează vieţi”, derulată în Maramureş de către clubul Rotaract TEAM Baia Mare (preşedinte Cristian Brian) în colaborare cu Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş, se află printre proiectele finaliste ale Galei Tineretului din România, un eveniment ce va avea loc la finalul acestei săptămâni, în Baia Mare. Ediţia din acest an a campaniei se bucură de un real succes transpus atât de stimularea numărului de donatori de sânge din judeţ, cât şi de mobilizarea în cadrul unui eveniment caritabil în vederea achiziţionării unui agitator de trombocite şi a unei camere climatice, ambele donate Spitalului Judeţean de Urgenţă “Dr. Constantin Opriş” Baia Mare. Pe lângă implicarea în promovarea acestei reuşite campanii, tinerii voluntari de la clubul Rotaract TEAM Baia Mare doresc ca, anul viitor, să realizeze o aplicaţie de mobil care să ţină la curent donatorii de sânge. Aceasta ar avea potenţialul de a revoluţiona procesul de donare de sânge şi de a rezolva o mare problemă naţională.
• website pentru Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş

Reporter: Campania „Donează sânge, salvează vieţi” se află printre proiectele finaliste ale Galei Tineretului din România. Care sunt elementele de valoare ale acestei campanii care au contribuit la selecţia pentru această finală?
Cristian BRIAN: Ediţia din 2018 a proiectului s-a remarcat prin anvergură şi prin faptul că am reuşit să aducem la aceeaşi masă mai multe entităţi interesate de donarea de sânge, de la instituţii publice, ONG-uri până la firme private. În plus, ne-am propus să desfăşurăm campania de informare pe tot parcursul anului 2018.
Ce a însemnat, practic, Campania “Donează sânge, salvează vieţi” anul acesta: am donat un agitator de trombocite şi o cameră climatică pentru Spitalul Judeţean de Urgenţă “Dr. Constantin Opriş” Baia Mare; am realizat website-ul Centrului de Transfuzie Sanguină Maramureş (www.ctsmaramures.ro); până la finalul anului 2018, premiem, în fiecare lună, prin tragere la sorţi, trei donatori de sânge cu premii consistente; am făcut pagini de social media pentru Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş, administrate împreună cu angajaţii de acolo, pentru o mai bună comunicare cu potenţialii donatori; am realizat un panou stradal de mari dimensiuni cu “Donează sânge, salvează vieţi” care să semnalizeze locaţia Centrului de Transfuzie; am organizat evenimente de informare; am încheiat parteneriate cu trusturile de presă şi media locală; promovare plătită pe Facebook; panou pentru poze amplasat la Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş.
R.: Când aţi început campania în Maramureş şi în ce context?
C.B.: Cu menţiunea că prima ediţie “Donează sânge, salvează vieţi” (DSSV, cum îi spunem noi) a avut loc în 2014, oficial, am dat startul campaniei de informare de anul acesta în data de 14 iunie, de Ziua Mondială a Donatorului de Sânge. Tot atunci am şi recompensat fiecare donator de sânge cu sucuri naturale şi prăjituri, am mers la donat împreună cu colegii din Rotaract TEAM Baia Mare şi am avut prima extragere a tombolei. Neoficial, DSSV a început cu mult timp înainte. Pe lângă pregătirile legate de planificarea campaniei, în luna februarie 2018, am organizat un eveniment caritabil, Balul inimilor, iar cu fondurile strânse acolo am achiziţionat acel agitator de trombocite şi camera climatică despre care am pomenit mai devreme.
• femeile din mediul urban, între 25 şi 34 de ani – cele mai interesate persoane de donarea de sânge
R.: Care a fost, de atunci, impactul campaniei?
C.B.: Vă pot spune câteva cifre la care am acces în acest moment, majoritatea din mediul online, pentru că acolo avem actualizări în timp real. Până în prezent, cu materialele de informare, am ajuns la cel puţin 150.000 de maramureşeni, majoritatea până în 35 de ani. S-a mers cu colecta mobilă în mai multe localităţi din judeţ şi le mulţumesc celor de la Centrul de Transfuzie pentru disponibilitate, dar menţionez şi faptul că DSSV s-a organizat şi în alte 12 oraşe din ţară cu ajutorul colegilor din celelalte cluburi Rotaract. Vă pot spune categoria demografică cea mai receptivă la mesajele noastre din mediul online. Cele mai interesate persoane de donarea de sânge sunt femeile din mediul urban, cu vârsta cuprinsă între 25 şi 34 de ani. Peste 35% dintre maramureşenii care au interacţionat cu materialele noastre de pe reţelele de socializare se încadrează în această categorie.
R.: Membrii clubului Rotaract TEAM s-au numărat, în tot acest timp, printre donatorii constanţi. Cum s-au mai implicat ei pentru a promova această campanie?
C.B.: Derularea unui proiect atât de mare presupune mult efort din partea tuturor celor implicaţi în implementare, dublat şi de investiţii financiare consistente. Suma totală alocată pentru “Donează sânge, salvează vieţi” trece de 40.000 de lei. De asemenea, vreau să le mulţumesc colegilor din echipa de proiect pentru faptul că îşi iau din timpul lor liber, de multe ori sacrificând chiar ore din timpul de muncă, dar şi pentru profesionalismul cu care îşi îndeplinesc la timp îndatoririle, toate acestea în mod voluntar. După cum spuneam mai devreme, o mare parte din suma investită în DSSV provine din balul caritabil. Dar, anul acesta am aplicat şi pentru o finanţare nerambursabilă de la autorităţile judeţene şi am şi obţinut-o. Pentru a reuşi toate lucrurile e nevoie de un bun management, muncă în echipă, transparenţă şi multă comunicare. Iar noi, la Rotaract TEAM, credem că avem toate ingredientele necesare succesului.
• donatorii, premiaţi în fiecare lună în cadrul unei tombole
R.: S-au schimbat mentalităţi de când aţi demarat această campanie? Sunt maramureşenii mai receptivi la astfel de apeluri?
C.B.: Noi sperăm că da. Cel puţin, este mult mai uşor să atragem oameni spre cauza noastră, fie că e vorba de parteneri, instituţii decidente, sponsori sau media. De asemenea, am dezvoltat o relaţie în timp cu Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş, iar cu noua conducere avem o relaţie foarte bună. Sunt receptivi la fiecare idee ce ar putea ajuta procesul de donare de sânge, comunicăm constant şi chiar suntem implicaţi împreună în gestionarea paginilor de social media ale Centrului.
R.: Pe lângă beneficiile oferite de Centrul de Transfuzie Sanguină Maramureş, donatorii pot participa la o tombolă mijlocită de Rotaract TEAM. Ce presupune aceasta?
C.B.: În fiecare lună, începând cu iunie 2018, premiem trei donatori de sânge printr-o tombolă. Practic, donatorii îşi completează datele de contact pe un formular şi le pun în urna de la Centrul de Transfuzie Sanguină. La finalul fiecărei luni, extragem trei câştigători, iar în luna următoare o luăm de la capăt. Deşi fondurile alocate sunt până la finalul anului, sperăm să putem continua cu tombola şi în 2019. Premiile sunt consistente, până acum am dat: bilete la festivalul Untold, excursii la staţiuni din ţară, zboruri cu balonul cu aer cald sau cu parapanta, dar şi abonamente la sălile de fitness sau bilete la centrele SPA din oraş.
R.: Ce planuri aveţi în cadrul acestei campanii pentru anul 2019?
C.B.: Ne dorim să continuăm campania de informare, dar avem planuri ambiţioase pentru anul următor. Ne-am propus să realizăm o aplicaţie de mobil (mobile app) care să ţină la curent donatorii în legătură cu statusul sângelui donat, să primească o notificare (prin SMS, e-mail sau direct în aplicaţie) de fiecare dată când sângele lor este folosit. Am luat ca exemplu de bună practică sistemul de notificări prin SMS din Suedia, implementat cu succes încă din 2015. Evident că avem nevoie să obţinem multe acorduri de la Ministerul Sănătăţii, Institutul de Transfuzie sau centrele judeţene de transfuzie, dar acesta ar fi pasul următor şi ne-am dori tare mult să reuşim să facem progrese în acest sens în 2019. Această aplicaţie ar avea potenţialul de a revoluţiona procesul de donare de sânge şi de a rezolva această mare problemă naţională.