Joi, la Prefectură a avut loc întâlnirea Comisiei de dialog social, întâlnire coordonată de subprefectul Alexandru Cosma. Au fost prezenţi reprezentanţi ai instituţiilor medicale, CAS Maramureş, lideri de sindicat.
Discuţiile s-au axat pe Legea salarizării în sănătate şi pe nemulţumirile lucrătorilor din sănătate privitor la acest aspect, lucru ce ar putea declanşa în viitorul apropiat o mulţime de noi proteste, culminând cu greva generală.
Mircea Ciocan, liderul Sindicatului SANITAS Maramureş, a subliniat: “Există o concurenţă neloială între sistemul public şi cel privat. CAS nu este un instrument de finanţare pentru dezvoltarea tuturor celor care investesc în medicină. CAS trebuie să finanţeze sistemul public de sănătate în România, să asigure o minimă protecţie socială populaţiei. Trăim într-o dulce combinaţie în care toată lumea finanţează, nimeni nu răspunde. Politicile naţionale pot fi completate cu politicile locale, dar nu pot fi înlocuite. Tot sistemul sanitar trebuie regândit. În ziua de azi, întotdeauna când avem o problemă cu salariile, managerul se ascunde în spatele finanţărilor. Până unde să faci inflaţia de servicii medicale? Sistemul sanitar la noi este unul prost! Ţara noastră este cu cea mai mare morbiditate şi cu cele mai multe îmbolnăviri. De ce batem statisticile europene? Ne minţim de ani de zile. Ministerul Muncii trebuie să facă un design la nivel naţional pentru politicile locale. Fiecare primărie trebuie să aibă un serviciu social înfiinţat. Câte primării au angajat un asistent social cu studii superioare? Vă spun eu: primarii nu vor să angajeze un om mai deştept decât ei. Am cerut Ministerului Muncii să regândească sistemul de asistenţă socială pe principii sănătoase. Va trebui să se asigure finanţarea în asistenţa socială din fondul naţional unic pe formulă şi nu cum e azi, parte din servicii”. Acesta a mai adăugat: “După apariţia Legii 153/2017, guvernanţii, în special Ministrul Muncii, au prezentat această lege ca pe un mare triumf al guvernării. Din perspectiva lor, sistemul de sănătate era prezentat ca fiind sectorul cu cele mai mari beneficii, răsfăţatul bugetarilor… Nici un medic din România şi nici o asistentă medicală nu ar mai pleca să lucreze în alte ţări, dimpotrivă. Ministerul Sănătăţii propunea chiar înfiinţarea unui registru al medicilor reveniţi pentru a profesa în ţară. Şi cu toate acestea, Sindicatul SANITAS vine şi solicită insistent modificarea acestei legi. Ce s-a schimbat? Nimic! Am scos ambalajul şi am descoperit cruda realitate”.
Mircea Ciocan a explicat de ce este necesară modificarea de urgenţă a Legii 153: “Limitarea la 30% a procentului de acordare a sporurilor produce efecte dezastruoase ce duc la scăderea veniturilor începând cu 1 ianuarie 2018. Dacă până în prezent, prin Legea 284/2010, se puteau acorda derogări sectoriale pentru exceptarea de la încadrarea în plafonul de 30% a diferitelor sectoare problematice, cum e cazul sistemului sanitar, începând cu 1 ianuarie acestui sector i se impun limitări suplimentare şi discriminatorii faţă de celelalte sectoare publice. Începând cu anul 2018, la stabilirea limitei de sporuri se includ şi unele drepturi care reglementează plata dublă pentru munca prestată de personalul din unităţile sanitare, de asistenţă socială şi de asistenţă medico-socială, în vederea asigurării continuităţii activităţii, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale şi în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează şi respectiv gărzile efectuate de personalul sanitar cu pregătire superioară pentru asigurarea continuităţii asistenţei medicale în afara normei legale de muncă şi a programului de lucru de la funcţia de bază. În aceste condiţii, ceea ce mai rămâne până la complinirea plafonului legal de 30% îl reprezintă suma sporurilor, compensaţiilor, adaosurilor, primelor, premiilor şi indemnizaţiilor, inclusiv cele pentru hrană şi vacanţă, rămânând conform previziunilor Ministerului Sănătăţii o marjă de 1% pentru acordarea sporurilor pentru condiţiile grele, vătămătoare, nocive, etc. denumite generic condiţii specifice de muncă. Fără o corecţie a acestor prevederi legale este inutilă elaborarea regulamentului de sporuri pentru familia ocupaţională Sănătate – Asistenţă socială. De asemenea, este necesară revizuirea ierarhiei grilelor de salarizare în cadrul familiei ocupaţionale „Sănătate şi Asistenţă socială”. Dacă facem o comparaţie între grila de salarizare a medicului şi cea a farmacistului, vom vedea că salarizarea farmacistului se apropie mult înspre baza piramidei, în timp ce medicul este fără îndoială în vârful piramidei salariilor. Este inadmisibil ca farmacistul, care urmează aproximativ acelaşi parcurs profesional ca şi medicul, să fie retribuit la un nivel de salarizare comparabil mai degrabă cu cel al infirmierei decât al medicului, al cărui similar este. La fel, registratorul medical, figură profesională care nu are studii în specialităţi medicale, poate depăşi nivelul de salarizare prevăzut pentru asistentul medical.
Începând cu data de 1 ianuarie 2018, cuantumul brut al salariilor de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se majorează cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017. Doar că măsura fiscală de transferare a obligaţiilor fiscale din seama angajatorului în seama angajatului, găselniţa de ultim moment a Guvernului, va duce la anularea acestei creşteri salariale aproape în întregimea ei. Vor rămâne probabil 3-4% de creştere, ceea ce reprezintă praf în ochii salariaţilor care aşteaptă o creştere reală şi substanţială după cum prevede legea.
Subprefectul Alexandru Cosma a concluzionat: “Trebuie să avem răbdarea necesară, că nu se poate face totul într-un an. Răbdare pentru a parcurge toţi paşii, lucru ce depinde şi de bunăstarea judeţului şi a ţării. Cu toţii dorim mărirea salariilor şi să ne bucurăm de aceasta, însă nu putem totul dintr-o dată. Vreau să continuăm dialogul într-o înţelegere totală. Eu sunt pentru dialog, nu pentru pichetare, boicotare şi greve”. (o.m.)