După o vacanţă binemeritată, începerea unui an şcolar este o mare bucurie pentru elevi, profesori, părinţi, pentru toţi care într-un fel sau altul îşi aduc o contribuţie la educarea şi instruirea tinerei generaţii. Forfota din librării a luat sfârşit, tot ce trebuia cumpărat s-a cumpărat, ghiozdanele pentru cei mici şi mapele pentru liceeni sunt pregătite.
În ajunul deschiderii noului an, am trecut pe la şcolile din localitate şi am constatat cu multă bucurie că unele unităţi de învăţământ şi-au încheiat pregătirea, altele sunt în curs de finisare, dar toate au fost gata în ziua deschiderii noului an şcolar.
Aş fi dorit să încep cu Liceul Teoretic „Bogdan Vodă”, unitate etalon pentru învăţământul din Vişeu de Sus, unde am slujit 42 de ani, însă prea multe nu pot relata deoarece dialogul avut cu directorul prof. Eusebiu Paul Olar, a fost foarte scurt, sub două minute, timp în care m-a asigurat că „totul este în regulă”. Directorii de la celelalte şcoli au avut amabilitatea susţinerii unui dialog, ba mai mult, s-au bucurat să-mi prezinte realizările lor, care nu au fost puţine. O să amintesc câteva dintre ele.
La Şcoala Gimnazială, Nr. 7, chiar totul este în regulă, şcoala arată ca o farmacie, sclipeşte de curăţenie, totul este gata. Directorii prof. Cristian Andreica şi prof. Vasile Tomoiagă îmi povestesc şi prezintă realizările lor: 3 clase complet renovate în această vară, restul de 5 clase au fost renovate în august-decembrie 2015; toate clasele au table noi; igienizată întreaga şcoală şi grădiniţa; corp nou al bibliotecii, lângă clădirea şcolii, cu cca. 20.000 de volume, multifuncţională; cazane noi la centrala termică ce reduc cheltuielile de încălzire la jumătate; grupuri sanitare noi; s-a amenajat un grup sanitar pentru persoanele cu handicap; s-a finalizat acoperişul sălii de sport, sală nouă, construcţie ridicată cu ajutorul Primăriei Vişeu cu mari eforturi pentru care se aduc mulţumiri primarului Vasile Coman; pentru cele 21 de clase (530 elevi) şi o grupă de grădiniţă, cursurile sunt de dimineaţă. Laboratorul de informatică cu cele 33 de calculatoare seamănă cu un centru de comandă. Nu pot încheia fără a aminti activitatea cultural-artistică, ansamblul şcolii câştigător a numeroase trofee naţionale şi internaţionale, condus de prof. Ioan Bledea.
Părăsesc oraşul şi mă îndrept spre Liceul Tehnologic, Nr. 4. Nici nu ştiu cum am străbătut aşa repede cei 6 km pe Valea Peştilor, mergând în amonte pe râul Vaser. Ajungând la şcoală am fost impresionat de exteriorul clădirii care a fost reparat şi zugrăvit în perioada anului şcolar 2015-2016.
Directoarea prof. Emilia Ciolpan e foarte bucuroasă de realizările făcute cu mari sacrificii şi îmi spunea, că: „atunci când îţi doreşti cu ardoare ceva, se poate realiza orice”. În perioada iulie-august s-au parchetat sălile de clasă de la parter şi s-a igienizat şcoala. Acoperişul şcolii a fost refăcut. Sălile de clasă au fost dotate cu mobilier nou adecvat vârstei elevilor. La unitatea şcolară Centru sunt următoarele cicluri de învăţământ: preşcolar, primar, gimnazial, profesional (specializarea mecanic auto); la Canton funcţionează ciclul preşcolar; la structura Şcoala Nr. 5 funcţionează ciclul preşcolar şi primar. Şcoala este prevăzută cu încălzire centrală, geamuri şi uşi din termopan, iar grupurile sanitare sunt în incinta şcolii. Unitatea şcolară este dotată cu un laborator de informatică, sală de sport, bibliotecă. Transportul elevilor este asigurat de un microbuz, atât pentru elevii din ciclul primar, cât şi pentru elevii din ciclul gimnazial.
Venind la vale, m-am oprit la Liceul Tehnologic, Nr. 1. Directorul prof. Gheorghe Manta tocmai avea o şedinţă de lucru cu întreg colectivul de cadre didactice, punând la punct unele amănunte în vederea deschiderii anului şcolar. Amabil cum îl ştiu, mi-a relatat preocupările şi realizările pentru începerea noului an şcolar. Datorită numărului mare de clase – 25, şi a celor trei grupe de grădiniţă, s-a început din timp: lucrările de igienizare; aprovizionarea cu combustibil pentru iarnă; asigurarea cu personal didactic şi nedidactic la secţia germană, director prof. Otilia Zavatski. Problema va fi rezolvată datorită colaborării cu ţara prietenă Germania, care în fiecare an detaşează profesori. La secţia română toate cadrele sunt calificate. Au fost zugrăvite 14 săli de clasă, cabinetul de informatică, sala de gimnastică, o sală multifuncţională, atelierul de tâmplărie, sala şi cantina pentru instruirea elevilor şi camerele de hotel pentru profilul turism, sală de atletism şi amenajarea celor două terenuri bituminizate. Grădiniţele au fost dotate cu mobilier modern corespunzător nivelului de vârstă. Activitatea se desfăşoară în patru corpuri de clădire (trei în incinta şcolii şi un corp la distanţa de aproximativ un kilometru). Profilele sunt: liceal-turism şi alimentaţie în limba germană, tot liceal – fabricarea produselor din lemn şi profesional – tâmplar universal. Ciclurile de învăţământ: preprimar 3 grupe; clase pregătitoare 2 (una în limba germană); clasele I-IV, 8 (două în limba germană); clasele V-VIII, 11 (trei în limba germană); clasele IX-XII liceal, 5, (patru în limba germană); clasele IX-XI profesional – 3 în limba română.
Colaborarea cu Primăria, Consiliul local, Poliţia, I.S.U., Jandarmeria sunt bune, acestea creând o stare de siguranţă, de linişte.
Ultimul popas a fost la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă. Acest centru îşi va primi copiii cu C.E.S. şi c. d. cu o nouă conducere în persoana doamnei prof. psiholog Kolozsvari Angela, care şi-a preluat mandatul începând cu 1 septembrie 2016. Gândul şi dorinţa noului director a fost de la început ca unitatea şcolară să îmbrace haine noi pentru cei 128 de elevi cu diverse dizabilităţi, dar şi pentru inimoşii dascăli.
Noul director îmi relatează cu mândrie despre disponibilitatea şi devotamentul numeroşilor angajaţi din aproape întreg colectivul, care în acest scurt interval de timp au reuşit igienizarea totală a şcolii şi a internatului cu forţe proprii, voluntariat şi sponsorizări. Pregătirea amănunţită a tuturor spaţiilor: 15 săli de clasă dotate corespunzător; sala de sport; 4 cabinete logopedice; 1 cabinet psihodiagnoză; cabinet medical; 3 ateliere (2 recent inaugurate); grupuri sanitare; 9 dormitoare (fete şi băieţi); spălătorie; sală de mese (80 de elevi/serie); bucătărie şi bloc alimentar modern, la standardele cerute; magazii corespunzătoare; baie cu apă caldă non-stop.
Şcoala şi internatul dispun de toate autorizaţiile necesare: sanitară, P.S.I., sanitar-veterinară pentru bloc alimentar, dar nu în ultimul rând autorizaţie provizorie ARACIP pentru grădiniţă, nivelul primar şi gimnazial şi nivelul 3 pentru liceul tehnologic special (construcţii, prelucrarea lemnului, turism şi alimentaţie publică, industrie alimentară).
Toate aceste dotări, dar mai ales perfecţionismul şi generozitatea întregului personal sunt fără tăgadă o dovadă şi garanţie, că şi în acest an şcolar copiii cu C.E.S. (proveniţi dintr-o mare zonă a Maramureşului istoric) sunt consideraţi şi trataţi (educaţi, instruiţi, ocrotiţi, profesionalizaţi, integraţi, dar mai ales beneficiari ai terapiilor specifice adecvate după grad şi tip de deficienţă) la standarde corespunzătoare, subliniază doamna director profesor psiholog Kolozsvari Angela.
Ce am văzut în cele două zile la unităţile şcolare din Vişeu de Sus vin în contradicţie cu zvonurile că învăţământul românesc este în declin, se prăbuşeşte. E bine să se ştie că la Vişeu de Sus, cadrele didactice şi toţi slujitorii învăţământului sunt hotărâţi să ridice ştacheta, lucru care îi înnobilează în meseria aleasă, de a educa şi instrui tânăra generaţie.