La începutul acestei săptămâni, în holul mare al Bibliotecii Judeţene „Petre Dulfu” din Baia Mare, a avut loc vernisajul expoziţiei de fotografie „Constanţa – clădiri de patrimoniu semnate de arh. Victor Ştephănescu”, organizată de Ordinul Arhitecţilor din România – filiala Dobrogea, în colaborare cu Biblioteca judeţeană. Expoziţia itinerantă este finanţată din timbrul de arhitectură şi poate fi vizitată până în data de 18 septembrie.
Amfitrion a fost Ştefan Paskucz, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România, Filiala Nord-Vest, iar expoziţia a fost prezentată de arhitectul Radu Cornescu, din Constanţa. Expoziţia este itinerantă, urmează să fie deschisă la Suceava, apoi, probabil, la Oradea şi Bucureşti. Despre Victor Ştephănescu s-a scris puţin, deşi a fost un mare arhitect: „Arhitectul Victor Ştephănescu a trăit între 1876 şi 1959 şi în Constanţa are foarte multe clădiri ridicate şi înainte de război, şi în perioada interbelică. A fost un student extraordinar, a terminat pe locul I cu Magna Cum Laudae la Facultatea de Arhitectură din Paris, apoi aici a câştigat câteva concursuri în dauna unor arhitecţi foarte mari şi cunoscuţi. În Constanţa a realizat foarte multe clădiri de patrimoniu, printre care Primăria, actualul Muzeu Arheologic, Moscheea Carol I, a participat la construirea cazinoului, sunt câteva case de patrimoniu pe Bulevardul Elisabeta, dar este şi autorul unor clădiri moderniste cum ar fi cazinoul din Mamaia, făcut în 1934-1935”, spune Radu Cornescu. A început să proiecteze de timpuriu şi a proiectat foarte mult în Bucureşti. A lucrat în două stiluri, neo-românesc, şi a fost printre puţinii care în perioada interbelică au fost autorii unor clădiri moderniste şi cu elemente art-deco. „A fost o personalitate complexă, el a lucrat şi la Teatrul Naţional din Bucureşti, unde a fost director tehnic, dar şi scenograf, a colaborat cu cei de la Căile Ferate, unde a fost inspector-şef, a făcut piese de mobilier, inclusiv pentru vapoarele Transilvania şi Basarabia, a făcut machetări de timbre şi monumente prin toată ţara”, a mai completat arhitectul Cornescu. (a.g.)