Recitind recent volumele de memorii “Pentru cei de mîine. Amintiri din vremea celor de ieri” ale lui Constantin Argetoianu (1871-1952), mort la sinistra închisoare comunistă din Sighet, unul dintre cei mai de seamă memorialişti ai vieţii româneşti interbelice (peste 25.550 de file scrise) mi-am dat seama că, în bună parte consemnările sale sînt de o extremă actualitate şi azi.
În aceste scrieri, C. Argetoianu pomeneşte de “licitaţii trucate”, de “comisioane grase” însuşite, fără scrupule, de demnitari şi lideri politici, de “varii şperţuri” prin care se fura din banii publici destinaţi investiţiilor (drumuri, căi ferate etc.).
Toate aceste metehne politice sînt îmbogăţitoare şi astăzi pentru aşa-zisa “clasă politică”, nu puţini lideri de vază ai ei fiind suspectaţi, cercetaţi, judecaţi pentru abuzurile de putere şi corupţia extinsă.
Referitor la infrastructura de drumuri şi căi ferate nu poţi să nu faci o “punte” de legătură cu realităţile prezente. De aproape un deceniu se tot “modernizează” drumul judeţean Baia Sprie – Bîrsana. Licitaţia cu firma Selina din Oradea s-a dovedit o “făcătură” ordinară, contractul fiind reziliat. Toate promisiunile făcute de fostul preşedinte al CJ, ing. Mircea Man, deputat apoi, au suferit un ruşinos eşec.
În “Graiul MM” (11.01.2013), scria că se fac “eforturi pentru finalizarea drumului”, estimînd, la acea dată, că “realizarea lucrărilor va dura 12 luni – vara-toamna anului 2014”. Ne aflăm în vara lui 2015 şi nici pomeneală de o astfel de “realizare”!
Aceeaşi tristă soartă o are şi reabilitarea prin DJ18 Moisei-Iacobeni. Şi aici o firmă din Israel a dat o “ţeapă” şi a “plecat”. Contractul, în valoare de 81 milioane euro, a fost reziliat în 2014, pentru că lucrările n-au fost “finalizate la 31 august 2013”: CNADNR a anunţat recent la Borşa că “cel mai probabil şantierul de reabilitare, pe cei 82 km va fi deschis în septembrie”. (În care an ?!).
Şi pe vremea lui Argetoianu s-a edificat cca 1.000 km în 5 ani de şosea, dar aceasta “ne-a costat de 3 ori mai scump decît în străinătate”!
Guvernările postdecembriste s-au angajat, fiecare, ca în 4 ani de mandat să construiască între 900-1000 km de autostrăzi şi drumuri expres (rapide), între care şi Baia Mare-Vaja, legarea Maramureşului, prin Zalău, de autostrada Transilvania. (Şi aceasta ţepuită şi părăsită de firma Bechtel din SUA. De unde se vede că firmele străine profită de contracte jefuind şi scumpind km de drum de 3-4 ori, mai mult decît pe vremea lui Argetoianu ori cît ar fi în realitatea prezentă).
Cum ştie tot natul, pe vremea lui Ceauşescu, marile construcţii – drumuri, hidrocentrale, Canalul Dunăre-Marea Neagră, Casa Poporului, unde au lucrat sute de specialişti şi din Maramureş etc – nucleul de bază în edificarea acestor mari izbînzi ale creaţiei naţiei era ARMATA! Aceasta, prin înaltul ei patriotism, prin jertfă şi geniu constructiv – exista chiar o ARMATĂ DE GENIU -, a lăsat în urmă, în mai puţin de 25 de ani (cît a “domnit” Ceauşescu), construcţii durabile care fac mîndria ţării. Şi fiindcă vorbim de drumuri şi autostrăzi reţinem doar TRANSFĂGĂRĂŞANUL (după o revistă americană, una dintre cele mai frumoase şosele de munte din lume: 90 km, 27 viaducte şi poduri, un tunel de 860 m).
Recent, la B1 TV, un general care a condus multe şantiere de o asemenea anvergură, din Armata de Geniu, inclusiv cel de la Casa Poporului, a spus că dacă s-ar crea condiţii tehnice, finanţare de 2-3 ori mai ieftină decît pretenţiile unor firme străine, şi i s-ar încredinţa autostrada Comarnic-Braşov, cu o “trupă din armata de geniu” (militari şi civili), cu tehnica de astăzi, ar termina-o în 4-5 ani, dar cu costuri mult mai ieftine!
Din nenorocire, prin directive ale UE, care sînt un fel de dictatură stupidă, nu se permite ca astfel de autostrăzi – care e drept beneficiază şi de bani UE – să fie realizate prin “angajări naţionale” şi nelicitate … european! În acest mod, va trece multă vreme pînă cînd România va fi “înzestrată” cu drumurile rapide şi autostrăzile din Master planul lui Bulă”! Licitaţiile cu firme străine sînt cea mai mare mîrşăvie, firmele “jucîndu-se” în procese păguboase pentru ţară. Dovezi fiind şi în Maramureş cu drumul judeţean Baia Sprie-Bîrsana şi Moisei-Iacobeni. Nu este numai o practică stupidă de jefuire a banului public de-a dreptul condamnabilă, dar şi de corupţie neruşinată care îi duce pe aşa-numiţii “regi ai asfalturilor! (şi nu numai!) pe “drumul spre DNA”!
Deci: AVEM NEVOIE DE O ARMATĂ DE GENIU în DOMENIU ?! Ca să putem ieşi din impas? Credem că DA!