Studiul de fezabilitate pentru un nou terminal la Aeroportul Internaţional Maramureş este finalizat. Documentaţia va fi supusă în această lună atenţiei consilierilor judeţeni spre aprobare, după care se vor putea demara procedurile de licitaţie. Construcţia se va întinde pe două nivele şi va avea o suprafaţă totală de circa 10.000 mp.
Noul terminal va oferi posibilitatea procesării a 450 de pasageri pe oră, ceea ce înseamnă două avioane mari, faţă de 50 de pasageri, pentru cât a fost proiectat vechiul terminal, în urmă cu zeci de ani: „Studiul de fezabilitate pentru un nou terminal este finalizat. În această lună îl înaintăm Consiliului Judeţean pentru aprobrea indicatorilor tehnico-economici în şedinţa de plen. Din punctul nostru de vedere, această documentaţie este bine întocmită, respectă toate cerinţele impuse în caietul de sarcini. Dacă aceşti indicatori vor fi aprobaţi, atunci pasul următor este scoaterea la licitaţie a lucrărilor. Noul terminal se va întinde pe circa 10.000 de mp, pe două nivele, cu fluxuri separate pentru cursele interne şi cele externe, cu multe spaţii comerciale, restaurante, baruri, deci practic va include toate facilităţile unui terminal modern. După ce lucrările se finalizează, acesta va permite procesarea a 450 de pasageri pe oră, ceea ce înseamnă capacitatea a două avioane mari. Această capacitate va fi îndeajuns pentru cel puţin următorii 10 ani. Am avut în vedere cu acest studiu de fezabilitate inclusiv componenta cargo, pentru transport de mărfuri, pe care ne vom baza într-o mare măsură”, a explicat Dorin Buda, directorul aeroportului.
În timpul lucrărilor, activitatea aeroportuară nu va fi perturbată
Terminalul actual, proiectat pe vremea comunismului, este total depăşit din punct de vedere al capacităţii de procesare a pasagerilor. În consecinţă, acesta nu mai face faţă cerinţelor din ziua de azi, astfel că realizarea unui terminal nou se impune numaidecât: „Terminalul vechi are o capacitate de procesare de doar 50 pasageri/oră, pentru aeronavele TAROM, că aşa a fost proiectat la acea vreme, adică acum 30 de ani. Cât despre finanţarea investiţiei, aceasta se va face pe fonduri europene. Noi vom depune o cerere de finanţare pe POIM (Programul Operaţional Infrastructură Mare) prin care fondurile nerambursabile sunt de 85%, apoi bani guvernamentali 13%, iar 2% contribuţia CJ. Când scoatem la licitaţie lucrarea, va fi cu condiţie suspensivă. Ce înseamnă asta? Să nu mai pierdem timp după ce obţinem finanţarea, să stăm după licitaţii, la momentul în care CJ ne aprobă indicatorii tehnico – economici, pe baza studiului de fezabilitate, noi putem demara procedura de licitaţie, cu condiţia suspensivă. La momentul în care există finanţare, constructorul se poate apuca direct de lucru. Un lucru extrem de important este însă faptul că nu perturbăm în niciun fel activitatea aeroportului, nu o mai suspendăm, pe durata execuţiei. Funcţionăm cu terminalul actual în condiţii normale, până va fi terminat cel nou, după care facem transferul cu toate activităţile pe celălalt, fără a întrerupe activitatea nicio secundă”, a conchis directorul. Activitatea pe aeroport s-a animat în ultimele luni, odată cu introducerea curselor charter către Turcia, astfel că sunt zile în care zborurile ajung şi la şase. De asemenea, conducerea aeroportului este în tratative cu mai multe companii aeriene, pentru introducerea unor curse de linie, care să opereze către marile oraşe din Europa.