La aeroport, şanse mici de finanţare a lucrărilor prin POIM

0
742

Lucrările la Aeroportul Internaţional Baia Mare sunt finalizate în proporţie de peste 99%. Acestea însă, trebuie şi plătite constructorului. Dacă până în urmă cu câteva zile se spera că acestea vor fi decontate din fonduri europene, după vizita vicepremierului Sevil Shhaideh, viziunea s-a schimbat.

Astfel, dacă până acum se vorbea despre încadrarea proiectului pe Programul Operaţional de Infrastructură Mare (POIM), se pare că acesta nu va intra aici. A spus-o consilierul judeţean Marinel Kovacs în plenul şedinţei extraordinare de CJ: „Doamna Shhaideh a spus un lucru care, chiar m-a surprins pentru că nu-l ştiam, însă trebuie să-l ştie toţi consilierii judeţeni: aeroportul nu poate fi finanţat pe POIM, drept urmare, când am discutat zilele trecute despre strategii ale judeţului, acolo unde scrie finanţare posibil POIM, nu este aşa, că ne-a spus doamna vicepremier, iar dânsa cred, pentru că este profesionistă, ştie foarte bine despre ce vorbeşte. Deci, stimaţi colegi, trebuie să ne gândim că-l finanţăm noi! Ori ne ajută Guvernul, ori dacă nu, atunci o facem noi prin credit şi ne îndatorăm pe nu ştiu câte zeci de ani, dar să nu mai discutăm că va fi pe fonduri europene, vă rog… Domnul director Buda, săracul, face eforturi şi tot zice că poate, poate, o să ne bage cineva pe fonduri europene, dar ne-a spus doamna vicepremier că nu!”.

Proiectul, finanţat într-un fel sau altul…

Dorin Buda -  directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare
Dorin Buda – directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare

Consilul Judeţean îşi asumă proiectul de la aeroport, împreună cu alte investiţii mari din judeţ, a dat asigurări Gabriel Zetea, preşedintele CJ Maramureş: „Problemele mari de infrastructură a judeţului sunt în sarcina Consiliului Judeţean Maramureş şi ni le asumăm, că le vom duce la capăt împreună, până la urmă şi vom găsi resursele financiare pentru a le plăti pe toate. Aşa cum am discutat cu toţi cei prezenţi în Comisia de strategii, ar trebui să ne concentrăm însă pe aceste proiecte şi nu cum au fost unii obişnuiţi să se facă tot felul de proiecte mici care disipează atenţia aparatului propriu a Consiliului Judeţean pe cu totul şi cu totul altceva decât proiectele mari ale judeţului Maramureş. Bugetul pe anul 2017 a CJ va fi îndreptat către aceste proiecte importante şi nu spre altceva. Bineînţeles că ţine şi de decizia noastră politică, ce tip de proiecte aprobăm, cât de multe proiecte din acestea mici, pentru a ajuta pe unul sau pe altul să mai muncească în perioada asta. Eu ţin minte că am discutat, încă din Consiliul Judeţean trecut, că nu mai dorim astfel de proiecte mici şi că ne interesează să finalizăm Sistemul integrat de management al deşeurilor, spre exemplu, fără de care nu discutăm de absolut nimic în viitor, de niciun alt proiect mare în judeţ, pentru că acesta este prioritatea zero! Sigur că discutăm apoi de a continua obţinerea finanţărilor din partea Guvernului României, cum am obţinut şi la începutul anului, în ceea ce priveşte aeroportul. Am primit atunci o sumă importantă, nu suficientă, dar încurajatoare, ca şi pe viitor să mai primim ajutor din partea Guvernului pentru a putea finanţa lucrările acolo, care sunt aproape finalizate ”.

Directorul aero­portului spune că nu există motive ca proiectul să nu intre pe POIM

pista-aeroportAm stat de vorbă şi cu directorul aeroportului din Baia Mare. Acesta nu ştie nimic legat de o eventuală problemă cu finanţarea proiectului pe POIM. Asta deoarece investiţia îndeplineşte toate criteriile de eligibilitate. Totuşi, în cazul în care proiectul nu va primi finanţare pe Programul Operaţional Infrastructură Mare, atunci există varianta a doua: „Eu ştiu că doar în două săptămâni se va lansa ghidul de finanţare pentru Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM), şi în principiu nu am avea de ce să nu intrăm aici. De ce să nu fim cuprinşi, că nu suntem eligibili?! Nu ştiu ce să spun… Există două modalităţi, din punctul meu de vedere: ori intrăm pe noul POIM, sau Comisia Europeană este de acord să finanţeze proiectele aşa-zis retrospective, adică cele finalizate, care îndeplinesc toate criteriile de eligibilitate. Aşa a fost, spre exemplu, cu drumul european Baia Mare – Satu Mare, ce s-a realizat din bani de la bugetul naţional, plătit de către CNADNR, şi ulterior la finalizare, după doi ani de zile, Comisia Europeană a fost de acord cu decontarea din bani europeni a lucrărilor. În aceeaşi situaţie a fost şi tronsonul Baia Mare – Dej. Comisia Europeană când vede că nu ai banii, dar ai făcut proiectul ce contribuie la dezvoltarea economică a zonei şi mai mult, noi cu aeroportul suntem şi în Reţeaua de transport transeuropean, echivalentul Coridorului IV la autostrăzi, probabil că va fi de acord să deconteze din fonduri europene acest proiect. Vom încerca şi calea aceasta, pentru că pe POIM, de un an şi ceva, tot spun că lansează ghidul de finanţare şi încă nu s-a lansat”, a spus Dorin Buda, directorul Aeroportului Internaţional Baia Mare.

Lucrările vor fi terminate la 31 martie

În acest moment, lucrările contractate sunt aproape de final, astfel că până la sfârşitul acestei luni ele vor fi încheiate. Mai rămâne doar problema finalizării procedurilor de aterizare – decolare pentru ca aeroportul să redevină funcţional: „Noi la 31 martie finalizăm lucrările contractate. Noi vrem să reluăm activitatea, să obţinem certificatele şi autorizaţiile până la sfârşitul lunii mai. După ce firma din Germania finalizează procedurile instrumentare de aterizare – decolare, vom putea anunţa şi cu ce operator low – cost o să operăm. Noi vrem să redeschidem activitatea operaţională până la sfârşitul lunii mai, ca să vadă toată lumea că aeroportul este funcţional, însă depindem de acele proceduri de aterizare – decolare pe care nu le facem noi, ci firma străină care are contract cu ROMATSA. Cu ajutorul acestor proceduri, orice pilot care vine pe aeroportul din Baia Mare ştie traseele. Suntem condiţionaţi de ele. Dar dacă vor fi gata până la finele lunii mai, atunci se va putea zbura de atunci. Însă vom vedea ce va fi…”, a conchis Dorin Buda.

NICIUN COMENTARIU

LĂSAŢI UN MESAJ

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.